(Bilde: Arkiv)
Rusten bil. (Bilde: Joachim Seehusen)

Frykter økt korrosjon med ny saltblanding

Vegvesenets bruk av magnesiumklorid i veisalt kan øke korrosjonen både på stål, sink og aluminium.

Det er magnesiumkloridets evne til å holde seg fuktig lenger som gjør bruken interessant for Vegvesenet.

Men fuktigheten er samtidig et problem.

Vegvesenet kjører forsøk med å tilsette magnesiumklorid til veisaltet, som tidligere hovedsakelig bestod av natriumklorid løst i vann.



Bilene tørker ikke

Nå advarer Tomas Luksepp, tidligere forsker hos Hydro Aluminium om fare for økt korrosjon.

Magnesiumklorid kan føre til at saltblandingen bruker lengre tid på tørke.

Mens natriumklorid tørker når relativ fuktighet går under 75 prosent, tørker ikke magnesiumklorid før den relative fuktigheten synker under 30 prosent.

– Det fører til at bilen knapt vil tørke opp vinterstid. En forutseting for korrosjon er at det finnes en elektrolytt. Saltblandingen er en slik elektrolytt, sier Luksepp.

Sjiktet av aluminiumoksid som legger seg på enhver aluminiumflate beskytter normalt mot korrosjon.

Ifølge Luksepp vil magnesiumklorid føre til et surere miljø som kan løse opp oksidsjiktet raskere og utsette aluminiumet for korrosjon.

– Disse effektene bør undersøkes før man tar magnesiumklorid i bruk, sier Luksepp.

Luksepp får støtte fra Volvos ingeniører i Göteborg. Informasjonsdirektør Tore Løvig hos Volvo Norge har rettet en forespørsel til konsernets FoU-avdeling for Teknisk Ukeblad.

– Når magnesiumklorid blandes med vanlig veisalt kan det føre til at blant annet det elektriske anlegget blir mer utsatt. Det holder seg fuktig lenger, det kan føre til at korrosjonsangrepene blir spredt til andre steder på bilen enn de man vanligvis ser som utsatt for korrosjon, sier Løvig.



Ukjent for Vegvesenet

Roar Støtterud er ansvarlig for forsøkene i Vegvesenet.

– Den teorien har vi aldri hørt før, men om det kan dokumenteres skal vi ta det alvorlig, sier han.

Støtterud sier magnesiumklorid har vært benyttet til støvdemping på grusveier i 25 år. Det er bruken vinterstid som er ny.

Magnesiumkloridet er blandet i vann i forholdet 20/80, deretter er dette tilsatt den vanlige saltoppløsningen i forholdet 30/70.

Lite

– Så det er svært lave konsentrasjoner det er snakk om, sier Støtterud.

Bruken av salt blir redusert med 20–25 prosent, ifølge en artikkel på vegvesen.no. Dermed blir salting langt rimeligere for Vegvesenet når magnesiumklorid tilsettes.

Fra tidligere er det kjent at magnesiumklorid kan svekke betong.

Støtterud forteller at Vegvesenet i disse dager tar kjerneprøver av betongkonstruksjoner der blandingen er benyttet.