Start: Her har de startet byggingen av havvindfundamentet til norske Seatower. Platen har en diameter på litt over 23 meter, og er her mer enn en meter høy. Den ferdige konstruksjonen vil være 100 meter høy og veie 1800 tonn, inkludert meteorologi-mast og ballastvann. (Bilde: Seatower)

SEATOWER

Fransk havvindpark skal teste nytt norsk fundament

I værharde desember, stikk i strid med vanlig installasjonspraksis i industrien for offshore vindkraft, skal et nytt, norsk testfundament slepes ut fra den franske havnen Le Havre i Normandie.

17 kilometer til havs skal det nye fundamentet senkes ned på 27 meters dyp i Den engelske kanal og bære en værstasjon som skal samle data til den kommende havvindparken Fecamp (498 MW).

I februar valgte konsortiet bak havvindparken, Eolien Maritime France (EMF), å teste ut nettopp Seatower-fundamentet der parken skal ligge.

Håpet er nå at partnerne i konsortiet, danske Dong Energy, WPD Offshore og Statkrafts franske motstykke, EDF, velger nettopp Seatower-konseptet til de 83 vindmøllene som havvindparken etter planen skal bestå av.

Les også: Vil bremse orkaner med havvindturbiner

Viser norsk kompetanse

– Dette er en milepæl for norsk offshoreindustri som leverer til havvindbransjen. Flere norske aktører, som Multiconsult, Fram Marine og Automasjon og Data, har bidratt i prosjektet. Dette har vært en god mulighet til å vise fram norsk kompetanse, sier Karal.

En vesentlig årsak til at Seatower-konseptet ble valgt er en avtale det norske teknologiselskapet landet i 2011 med det danske entreprenørkonsernet MT Højgaard.

MT Højgaard leverer og installerer en stor andel av fundamentene til havvindindustrien på kontinentet.

Hele værstasjonen har en prislapp på i overkant av 80 millioner kroner, hvorav fundamentet står for brorparten, ifølge Karal.

Les også: Denne haien og røff sjø stopper verdens største vindpark

Lave kostnader: Seatower er lansert som et såkalt «selvinstallerende» fundament. Installasjonen taues til havs hvor konstruksjonen fylles med vann og synker ned på havbunnen. Konseptet krever dermed ikke bruk av kostbare installasjonsfartøy, som er en av mange årsaker til at havvindindustrien sliter med høye kostnader. Seatower

Gammelt konsept

Det finnes flere typer fundamenter til havvindturbiner. Så langt er den mest brukte typen monopæler, som hamres ned i havbunnen ved hjelp av avanserte og kostbare installasjonsfartøy.

Seatower faller inn under kategorien gravitasjonsfundament, som var den aller første typen som ble brukt i havbasert vindkraft.

Seatower er utviklet med tanke på at havvinden nå trekker ut på større dyp utover 35 meter og tar i bruk langt kraftigere turbiner over 5 MW.

– Tidligere trodde man disse bare egnet seg for havmøller på grunnere vann, sier Karal.

Det viktigste ved konseptet er likevel at det er såkalt "selvinstallerende" og dermed eliminerer behovet for avanserte og kostbare installasjonsskip, som er en av mange årsaker til at havvindindustrien sliter med høye kostnader.

Vi installerer fundamentene på samme måte som Coondeep-plattformene i Nordsjøen. Disse hadde oppdrift, ble slept ut og ballastert med vann. Men det må store tilpasninger til før teknologien kan brukes i masseproduksjon av havvindfundamenter. Nå skal vi demonstrere utsleping av fundamentet fra en vanlig havn, og ikke en dyp norsk fjord, sier Karal.

Les også: Nå tester de flyvende vindkraft på Lista

Røtter i olje- og gass

Teknologiselskapet Seatower ble etablert i 2007 da gründerne bak offshoreteknologiselskapet Anchor Contracting solgte seg ut for å satse på utvikling av fundamenter for havvindmøller.

– Vi har jobbet i sju år for å få innpass i havvindbransjen. Vi ser det som helt sentralt at det blir overført mer kompetanse fra offshore olje- og gassbransjen til denne nye næringen. Det er de samme fysiske lovene som gjelder for plattformene og strukturene, sier Karal.

Denne uken viser partnerne bak fundamentet, Seatower, danske MT Højgaard og det franske entreprenøren Eiffage det store testfundamentet for europeiske bransjemedier og andre interesserte på havnen i Le Havre i Frankrike.

Den endelige beslutningen om å bygge Fecamp-parken er ikke tatt, men byggestart er foreløpig satt til sommeren 2016.

– Kunden har sagt at de ønsker gravitasjonsfundamenter, som vårt konsept faller innunder. Vi har evne til å levere, dermed er vi høyaktuelle, mener Karal.

Les også:

Statnett fant det som kan være en torpedo på Norned-kabelen

– Varmepumpe er ikke gunstig på lang sikt

Verdens mest miljøvennlige kjøpesenter åpner på Fornebu