Framtidsbil i dag

  • samferdsel2

EVS 21 i Monaco skiller seg fra andre bilmesser. Her fikk de besøkende se miljøvennlige biler du kan få levert i dag.

Dette er verdens største samling av biler som går på batteri, hybrid eller brenselceller. Årets symposium var det 21. i rekken.

De mange nysgjerrige fikk et innblikk i både gammlet, nytt og nynytt.





El-biler

Venturi Fetish lages i Monaco i begrenset opplag (ca 20 pr år) og har en rekkevidde på rundt 350 kilometer. Den akselererer fra 0 –100 på 4 sekunder, lages på bestilling og koster 450 000 Euro. Her er det millioner i moms og avgifter å spare siden man kan ta bilen avgiftsfritt inn i Norge for dem som har råd til å spare så mye (www.venturi.fr).

Buddy fra Oslo er den perfekte bybilen, registrert for tre personer og to bruskasser i bagasjen. Den har en rekkevidde på 50-150 km avhengig av batterivalg, og toppfart på mellom 80 og 100 km/t. Dette er den nye og sterkt forbedrede Kewet som ble lansert for første gang her på EVS21, og er til salgs allerede. (www.elbilnorge.no)

Reva er et indisk selskap som lager elektriske miniversjoner av Londondrosjer. Selv om det er fryktelig trangt er det lov å kjøre med fire personer i denne bilen. Til utstillingen hadde de også med et sportskjøretøy som foreløpig bare er en prototyp.

Maya100 fra Canada er en SUV basert på kanadisk-bygde Chevroleter ombygd til elektrisk drift av Electrovaya som er leverandør av Lithiumbatterier til blant annet bærbare PC’er. Rekkevidden er over 300 km. Dessverre er det fortsatt uvisst når bilen lanseres, men siden selskapet ikke er avhengig av stort volum for å starte produksjon burde det være gode muligheter.

Smart, bilen som mange trodde var en elbil har endelig blitt elbil. Det sveitsiske selskapet Zytek setter inn elmotor og batterier bilene. Dette selskapet sier at de vil starte produksjon når de får en ordre på 1000 biler. Med andre ord er produksjonsstart ukjent.

Hybrider

Toyota Prius er det nærmeste man kommer en miljøvennlig bil i masseproduksjon for privatmarkedet i dag. Bilen sparer noe energi ved at bremseenergien regenereres, men bortsett fra det er det en helt vanlig bil, riktignok med mye moderne finesser og teknologi.

Ved hjelp av en Li-Ion batteripakke og en batterilader har Valence Technology og EnergyCS demonstrert at det er enkelt og relativt billig å gjøre bilen mye mer miljøvennlig. Et slikt ombyggingssett vil ikke koste skjorta, og gjør at man kan kjøre i 60km/t i flere mil istedenfor 45km/t i en kilometer. Men foreløpig må man altså nøye seg med en ordinær Prius, eller etter hvert en av de mange andre hybridbilene som kommer fra de store selskapene.

Brenselceller og hydrogen

Mange av de store bilmerkene stilte med brenselcellebiler som går på Hydrogen. Mest oppmerksomhet fikk kanskje Opel HydroGen3, spesielt når Heinz-Harald Frentzen satt bak rattet. Bilene ser ut til å virke bra, men de er ikke gode nok og i hvert fall ikke billige nok til å masseproduseres. Selskapene nevner 2012 og 2015 når det er snakk om start for masseproduksjon.

Biler som var savnet på EVS21

Fraværet av Volvo 3CC, som er den nyeste elbilmodellen som et stort bilmerke har vist frem, kan tyde på at de store fortsatt ikke tør eller vil satse på elektriske biler. 3CC representerer en ny generasjon elbiler med plass til mer enn to personer, toppfart over hundre og rekkevidde over 200 km.

Think, som for ikke lenge siden hadde en av verdens beste elbiler, ble hjemme på tross av at de visstnok jobber med Think Public. Public kan vel best beskrives som en micro-buss, eller som en blanding av minibuss og bysykkel.

Med et lite unntak for de franske produsentene som fortsatt produserer f.eks. Citroen Berlingo varebil som ren elbil, stiller de store, kjente bilmerkene bare med fremtidsmodeller, stort sett drevet av Hydrogen. Dette er synd, fordi elbiler kan produseres til konkurransedyktige priser allerede idag.