Gazproms oljelast ble eksportert av atomisbryteren «Taimir». (Bilde: Gazprom Neft)

GAZPROM NEFT

Frakter olje fra Sibir med atomisbryter-følge

Fra Yamal-halvøya.

Gazproms oljeselskap, Gazprom Neft, har for første gang fraktet olje fra Novoportovskoje-feltet på Yamal om vinteren.

117.000 fat olje ble nylig fraktet ut med et tankskip eskortert av atomisbryteren «Taimir» fra Yamal-halvøya i Sibir.

Tankeren «Ice Condor» befinner seg nå i Barentshavet.

Les også: Bygger verdens største atomisbryter

Den nordlige sjørute

Olje skal leveres i begynnelsen av mars, skriver selskapet i en melding.

I løpet av denne vinteren regner selskapet med å totalt frakte ut omtrent 366.000 fat olje fra feltet.

Oljelastene skal fraktes langs den nordlige sjørute med isbryterstøtte fra Rosatomflot. Selskapet skriver at de har vært gjennom nøye forberedelser for å forebygge ulykker og nødsituasjoner.

Les også: Prosjektene sto i kø på norsk sokkel. Nå er det utbyggingstørke

Isbryter fra 1989

Atomisbryteren «Taimir» er eid av Rosatomflot. Giganten ble bygget av Wärtsilä i Finland i 1989.

I 2011 ble det målt økt Radioaktivitet i isbryter nær Norge , på grunn av en lekkasje fra reaktorens kjølevannsystem.

Isbryteren er konstruert for å kunne brukes i grunt farvann.

Les også: Finland bygger verdens første isbryter på LNG

Novy Port.
Oljen fra Novoportovskoje-feltet fraktes til kysten gjennom en 100 kilometer lang rørledning. Gazprom Neft

På land

Novoportovskoje-feltet har utvinnbare reserver på rundt 1,8 milliarder fat olje og kondensat i tillegg til 320 milliarder kubikkmeter gass. Gazprom er operatør for feltet.

Feltet er landbasert, og oljen fraktes ut til kysten gjennom en 100 kilometer lang rørledning. Den første oljelasten gikk fra feltet i fjor sommer.

Selskapet er operatør i flere lisenser på halvøyen og den mektige Gazprom-sjefen Aleksej Miller uttalte før jul at Yamal er fremtiden for Russlands gassindustri.

Gazprom Neft-sjef Aleksander Diukov uttaler i meldingen at oljen fra Yamal i løpet av få år vil utgjøre en svært viktig del av selskapets produksjon.

Les også:

Oljekrisen er en enestående anledning til å bygge veier og jernbaner

Verdens første intelligente oljerør klare for bruk

Analytiker: To av tre store Sverdrup-kontrakter havner i Asia