De nye elbussene i Seoul går opptil 83 kilometer på en lading og kan lades på 30 minutter. (Bilde: Seoul Metropolitan Government)

Først ut med elbusser

  • Motor

Myndighetene i Seoul annonserte denne uken at de har startet kommersiell drift av elbusser i full størrelse på Mt. Namsan-ruta i byen.

Det blir dermed verdens første kommersielle elbussrute.

83 kilometer rekkevidde

Bussene er utviklet i samarbeid med Hyundai Heavy Industries og Hankuk Fiber.

De er 11,05 meter lange, og kan kjøre opptil 83 kilometer på en lading. Ladingen gjøres imidlertid unna på bare en halvtime.

Toppfarten er 100 kilometer i timen, og motoren på 322 hestekrefter.

Batteriet er av litiumionetypen, og bussen har selvfølgelig har selvfølgelig teknologi for å gjenvinne energi fra bremsing.

Kompositter

Bussen er i bygget i komposittmaterialer av karbon, noe som reduserer vekten drastisk sammenlignet med busser bygget i stål.

Fem av bussene på Mt. Namsan-ruta er foreløpig byttet ut med elbusser. men myndighetene planlegger å bytte alle 14 bussene.

De planlegger også å utvide ladestasjonen med to nye ladere, slik at det totale antallet blir fire.

Tøffe mål

Myndighetene i Seoul har et mål om å ha 120.000 elektriske kjøretøy i byen innen 2020. 50 prosent av alle kollektivkjøretøy, 10 prosent av personbiler og 1 prosent av lastebiler og større kjøretøy skal da være elektrisk drevne.

Det bor drøyt 10 millioner mennesker i Seoul.

I Norge er det nærmeste vi har sett av en elbuss sannsynligvis denne hybriden fra Mercedes.

Les saken: Her er bussen som går på strøm