SAMFERDSEL

Førerløse kjøretøy skal levere bagasjen på en av verdens travleste flyplasser

Autonom trafikk vil snart rulle på Schiphol-flyplassen i Amsterdam. Flyselskapet KLM skal teste et nytt system med selvkjørende bagasjetraktorer.

KLM skal nå teste et nytt system med selvkjørende bagasjetraktorer på Amsterdams flyplass Schiphol.
KLM skal nå teste et nytt system med selvkjørende bagasjetraktorer på Amsterdams flyplass Schiphol. Foto: Easymile
Felix Björklund, Nyteknik.se
14. feb. 2021 - 16:00

Når det gjelder autonom teknologi og selvkjørende biler, har avgrensede industriområder blitt sett på som det perfekte stedet å teste dem, før de rulles ut i åpne landskap. Innen gruvedrift jobber Scania hardt og tester både førerløse lastbærere og selvkjørende lastebiler, og i Gøteborg havn ruller Volvos hytteløse trekkvogn Vera.

En annen bransje som virkelig er interessert i selvkjøring, og som til en viss grad er veldig langt fremme, er luftfart. Autopilot har lenge vært standard på mange fly i luften, men hvordan ser det ut på bakken?

I et nytt forsøk testes selvkjørende bagasjetraktorer på den nederlandske flyplassen Schiphol. Målet er å vise hvor sikker og effektiv teknologien er, og i en måned vil KLM-flyene få levert bagasjen med disse testbilene. Traktorene går under navnet Tracteasy og leveres av selskapet Easymile.

I den første fasen vil det imidlertid bare være simulert bagasje. Hvis det er en ting som en presset luftfartsindustri ikke har råd til nå, er det forsinkelser på grunn av problemer med at bagasjen kjøres til feil sted.

I andre etappe vil imidlertid reelle kofferter utgjøre lasten, og kjøretøyene vil kjøre via forhåndsbestemte ruter.

Flyplassens visjon er at all bakkebasert aktivitet, altså bagasjehåndtering, persontransport og tauing av fly, vil bli automatisert innen 2050.

Schiphol kan ha høytflygende ambisjoner, men de er ikke de første som bruker selvkjørende bagasjebiler. Blant annet har Air France testet teknologien i Toulouse i over et år.

Dette er flyplassens egen video om prosjektet:

Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.

Solenergien som produseres hos Asko Vestby, går til å forsyne 58 ladepunkter for tunge kjøretøy og til å holde 20 minusgrader på frys. Selskapet har selv utviklet ladesystemet der en ladekabel blir vinsjet ned før den kobles til lastebilen. Det er også sprinkleranlegg på «jernarmen».
Les også

Dette er de ti største solcelleanleggene på norske bygg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.