Sjekk den mobilen: Alle i Samsung stråler av lykke over nye Galaxy S6. Endelig har de en tøff utfordrer til Apple både i teknologi og design. Rory O'Neill, europeisk strategidirektør for mobiler hos Samsung nevner flere egenskaper som skal gjøre at den skiller seg ut. (Bilde: ORV)

MOBILE WORLD CONGRESS BARCELONA 2015 - SAMSUNG

Folk bruker mobilen når de ikke bør - det skal Samsung gjøre noe med

– Vår nye telefon skal gjøre folk høfligere.

I Europa svarer 76 prosent av de som blir spurt at det er uhøflig å bruke mobilen i sosiale sammenhenger. Spesielt når folk sitter i møte er den lite populært når det begynner å ringe.

– Høfligere mobilbrukere er noe av det vi tilbyr med vår nye Galaxy S6 Edge, sier Rory O'Neill. Han innehar tittelen europeisk strategidirektør for mobiler hos Samsung.

– Langs den ene av de buede kantene på skjermen kan vi legge opp fem av de viktigste kontaktene som man trekker inn fra siden. Hver av dem tildeles en egen farge. Når man er i møte og telefonen er lyd- og vibrasjonsløs og ligger med skjermen ned vil man de at det lyser i den aktuelle fargen på bordet når en av disse ringer. Det kan jo være ektefelle, sjefen eller barn som man vil ha kontakt med. Vil man ikke ta samtalen likevel er det bare å legge fingeren på pulssensoren, så sendes det en melding til den som ringer, sier han.

LYNTEST: Slik er de nye Galaxy S6-modellene

Dyrere

Vi er vant til at det meste går ned i pris hele tiden. På høyendemobiler er det ikke slik.

Det er et av veldig få markeder hvor prisen på enhetene øker.

– Kundene i dette markedet krever stadig mer av mobilene. Ikke bare funksjonalitet, som de er veldig opptatt av, men de vil også ha topp design. Europeiske kunder er de aller mest krevende på dette området, og det betyr at vi bruker enorme summer på design og materialvalg.

Les også: Nå kan du få 200 GB i mobilen

Sjekker nøye

O'Neill sier kundene oppfører seg annerledes enn før. De sjekker i mye større grad tester og snakker med hverandre før de bestemmer seg for hva som skal bli den neste mobilen.

Likevel er det bare en tredjedel som er helt bestemt på hva de skal ha når de går inn i butikken.

Det er stor forskjell på hvordan folk i ulike land kjøper mobiler. I Europa går rundt 60 prosent av omsetningen gjennom teleoperatøren i form av abonnementsubsidierte mobiler.

I år peker pilene mot en omsetning av mobiler på 158,5 millioner enheter i Europa. Det er en økning på 7 prosent fra i fjor.

Av de som selges er 76 prosent smartmobiler. Situasjonen er altså ikke slik som i Norden, hvor de aller fleste telefoner er smarte.

– Tallene viser at telefoner som selges i forretningsmarkedet har den kraftigste omsetningsøkningen. Dette markedet vokser med 24 prosent i år, og det er fire ganger å mye som forbrukermarkedet. I dette segmentet er sikkerhet mye viktigere. Derfor har vi oppgradert sikkerhetsprogramvaren betydelig i de nye mobilene, sier han.

Les også: Nå kan du pante den gamle mobilen

Betaling

En av lanseringene i Barcelona var betalingstjenesten Samsung Pay. Den er selskapets måte å konkurrere med Apples betalingsløsning. Apples løsning benytter NFC til å kommunisere med terminalen.

Det er ikke nok, mener Samsung. Under ti prosent av terminalene i USA kan benytte NFC. I dette markedet er heller ikke smartkort veldig utbredt, men det er magnetstripe.

Derfor kan de nye S6-telefonene emulere en magnetstripe. Ved å holde den inntil en magnetstripeleser vil de overføre signalet magnetisk.

Det dekker rundt 90 prosent av de amerikanske terminalene.

– Vi vet at magnetstripe ikke er veldig utbredt i Europa, men vi ser på andre løsninger her. I første omgang kommer den nye betalingsløsningen i USA og Korea, men vi kommer tilbake til hva vi gjør i Europa. Det er mange aktører å snakke med først, sier O'Neill.

Les alle våre saker fra Mobile World Congress i Barcelona.