De fleste flyulykker i Norge skjer på rullebanen, i kombinasjon med harde landinger, feil på landingsunderstell og ugunstige vindforhold. (Bilde: Sigurdsøn, Bjørn)

Flyulykker på rullebanen vanligst

Det viser en oversikt over luftfartsulykker med norske operatører på norsk jord i perioden 2000-2009.

All luftfart

Dette skjer ofte i kombinasjon med harde landinger, feil på landingsunderstell og ugunstige vindforhold, melder Aftenposten.no.

Luftfartstilsynet har utarbeidet oversikten og for første gang er det også laget ulykkesrater for allmennfly. Det vil si privatfly og maskiner som brukes til klubbflyging.

Den historiske utviklingen innenfor flysikkerhet har som mål å identifisere problemområder innenfor norsk luftfart. Den endelige rapporten foreligger trolig om et par uker.

Sikkerheten generelt sett er forbedret innenfor alle typer norsk luftfart, men det er likevel store forskjeller mellom ulike sektorer.

Få offshoreulykker

Rute- og offshoreflyginger har svært strenge krav til sikkerhet, noe som også gir få ulykker. Det har for eksempel bare vært én ulykke med helikopter i offshoresammenheng siden 2000.

Innenfor allmennflyging har det vært 109 ulykker siden 2000. Det innebærer 21,5 ulykker per 100.000 flytimer, men i bare seks av tilfellene har menneskeliv gått tapt.

Statistikken viser også at risikoen for å bli utsatt for en ulykke er over 50 ganger høyere innenfor allmennflyging enn vanlig ruteflyging. Med andre ord – norske rutefly flyr 50 ganger lengre mellom ulykkene enn privatfly.

Innenfor kommersiell helikopterflyging, utenom offshoretransport til norsk sokkel, har det vært 39 ulykker siden 2000. Her har samtidig forbedringen vært lavest innen luftfarten. Ni personer har omkommet i disse ulykkene dersom man også inkluderer Horten-ulykken i januar i år. (©NTB)