En 20 meter lang RStandard komposittstolpe veier bare 750 kilo og kan fraktes med de minste helikopterne. Eventuelt i moduler på vanlige lastebiler. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
En 20 meter lang RStandard komposittstolpe veier bare 750 kilo og kan fraktes med de minste helikopterne. Eventuelt i moduler på vanlige lastebiler. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det var stor interesse for de nye komposittstolpene da de ble vist fram for første gang i Europa under Eliaden 2008. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Stolpene er laget av herdeplast - polyuretanmasse med glassfiberarmering. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Stolpene består av moduler som kan puttes inn i hverandre. Praktisk for frakt og lagring. (Bilde: RS)
Foreløpig finnes komposittmastene i bruk kun i USA og Canada. (Bilde: RS)

Flygende superstolpe

Det er i hvert fall håpet til Melbye Skandinavia som viste fram de nye komposittstolpene på Eliaden 2008.

Lette

Stolpene lages av polyuretan armert med glassfiber. Det fremste fortrinnet er at de er langt lettere enn konvensjonelle stolper og master i tre, stål eller betong.

En 20 meter lang komposittstolpe veier kun 750 kilo og kan dermed løftes av de minste ett-tonnshelikopterne.

– Dessuten er de modulære, noe som gjør dem enkle å både frakte og lagre. De minste delene kan løftes for hånd, forteller teknisk sjef Fleming Petersen i Melbye.

Canadisk

Stolpene heter RStandard og produseres av kanadiske Resin Systems (RS). Den første prototypen ble laget i 2003.

På RS-fabrikken i Calgary er det foreløpig kun én produksjonslinje kapabel for 5.000 tonn stolper i året. Nå er imidlertid ytterligere tre linjer under oppførelse.

Fabrikken opererer med en teknisk levetid på 80 år på komposittstolpene som for øvrig også er vedlikeholdsfrie. Det betyr at disse stolpene skal kunne vare omtrent dobbelt så lenge som en vanlig trestolpe.

Dyrere

Ifølge Melbye er ikke prisen på komposittstolpene satt ennå. Men det er ingen tvil om at de blir dyrere enn konvensjonelle tre- og stålstolper.

– Erfaringene fra USA og Canada tilsier at stolpene vil være konkurransedyktige på lengder fra 20 meter og mer. Trekker man inn frakt- og installasjonskostnader kan de kanskje konkurrere også på kortere lengder, sier Petersen.

Ifølge markedssjef Laila Mikalsen er interessen for komposittstolpene veldig stor. Hun nevner blant annet Skagerak Energi og Jernbaneverket som mulige kunder av de nye stolpene.