NSBs Stadler Flirt bruker mere strøm ved oppstart enn de gamle 69-togene, men er totalt sett mer energieffektive. (Bilde: Jernbaneverket)

ENERGIBRUK FLIRT-TOG

Flirt gir 23 prosent redusert energibruk

Flirt-tog

FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train) er en serie togsett utviklet av den sveitsiske togprodusenten Stadler Rail.

Togsettene er elektriske eller dieseldrevne.

De har 2–6 vogner med Jakobs-boggier.

Toppfart er på 200 km/t.

NSB har bestilt 70 Flirt-tog som fases inn over flere år.

Togene kjøres lokalt og regionalt på Østlandsområdet.

Til tross for at toget trekker mer strøm når det skal opp i fart, er energibruken til de nye Flirt-togene 23 prosent lavere per setekilometer enn togene de erstatter.

Det viser tall Teknisk Ukeblad har fått fra NSB.

Tog nummer 50

Fredag morgen setter NSB Flirt-tog nummer 50 i drift/på skinnene. Toget er et sett av en bestilling på 70 tog, som innføres i perioden 2012 - 2015. Togene kjøres lokalt på Østlandet og regionalt på strekningen Lillehammer - Skien.

– Målet var at de nye togene skulle erstatte de eldste togene vi har på Østlandet. Men veksten i antall reisende har vært mye større enn forutsatt, så i stedet for å fase ut de gamle togene når de nye kommer har vi valgt å supplere, for å gi et bedre togtilbud, sier energisjef Monica A. Nesheim i NSB.

På lokaltogstrekninger på Østlandet kjøres 69-sett. Denne togtypen er produsert over en lang rekke år. De bruker mer energi, og er mer utsatt dersom det oppstår feil på toget.

Planen var å ha dem som reserveløsning, men nå kan ikke Nesheim si når de vil tas ut av daglig bruk.

– Det er veldig hyggelig med så mange nye kunder. Alternativet til å bruke de gamle togsettene er at flere tar bil, noe som er verre for miljøet. De eldste 69-settene fases ut etterhvert, mens de nyere settene vil bli brukt så lenge etterspørselen er større enn tempoet på fornying av infrastruktur og materiellparken. 69-togene er uansett mer energieffektive enn en bil, understreker hun.

Les også: Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart

20 prosent reduksjon

På sikt, er NSBs mål en totalfornying av materiellparken.

– Flirt-togene er allerede i full produksjon på strekningene Drammen-Dal og Kongsberg-Eidsvoll. Våren 2014 fases de inn på strekningen Asker – Kongsvinger og i høst skal de fases inn på Østfoldbanen, forteller Nesheim.

Dermed vil Flirt-tog stå for nærmere 50 prosent av produksjonen på lokaltogstrekningene rundt Oslo totalt sett for 2014.

Når NSB lykkes med å skifte ut alle de gamle togene med Flirt-tog, viser utregninger gjort av energiforbruket i 2013, at energiforbruket kan reduseres med ytterligere 20 prosent.

– I tillegg til effekten vi ser så langt, og den beregnede effekten, er det viktig å huske at Flirt-settene var i en innkjøringsperiode i 2013, med en del ekstra energiforbruk til testkjøring. Vi regner dermed med at energiforbruket vil gå ytterligere ned i år, sier Nesheim.

Les også: Her er strakstiltaket som skal sikre at togene går

Tre motorer

Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt at Flirt-togenes maksimalforbruk utfordret kapasiteten i nettet. Togene har et maksforbruk på 11 MW når de er koblet to og to sammen. Men togsettene de erstatter har hatt et maksforbruk på mellom 4,8 og 9,2 MW.

– Årsaken til at nye togmodeller har et høyere maksforbruk er at de har mye tungt utstyr og er lengre, og dermed trenger kraft til å akselerere, Da trekker de mer strøm ved oppstart, men de kjører totalt sett mer energieffektivt enn eldre tog, sier Nesheim.

Ekstrautstyr gjør også togsettene ekstra godt rustet mot eventuelle feil.

– Flirt-togene har tre traksjonsenheter med totalt seks motorer. De gamle (69) har en traksjonsenhet med to motorer. Det gjør at Flirt-toget kan kjøre i rute selv om en motor skulle streike, noe som igjen fører til færre innstillinger. Det betyr også at togene kommer fortere opp i fart og har større mulighet til å kjøre inn eventuelle forsinkelser, sier Nesheim.

Les også: Nesten alle signalfeil har samme årsak

Klare for innfasingen

Jernbaneverket er i full gang med å oppdatere banestrømforsyningen, så den skal møte behovet hos de nye togsettene.

- Vi var kjent med strømbehovet som en følge av den økte motorytelsen ved oppstart, sier Terje Stømer, direktør for baneenergi i Jernbaneverket.

Stømer bekrefter at det totale energibehovet til Flirt-togene er lavere enn hos de eldre togene.

– Over en strekning vil den frakte mer tonn per kilowatt time, men øyeblikkseffekten vil være høyere på grunn av større motorer i Flirt, forklarer han.

Stømer sier banestrømforsyningen vil være klar for å ta imot alle de 70 Flirt-togsettene når de tas i bruk.

– Vi er i ferd med å sluttføre den forventede oppgraderingen. Den er i rute i forhold til togene som er varslet inn i de nye ruteplanene, sier han.

Les også: Én feil her kan lamme togtrafikken fullstendig

Parking economy

Ved hjelp av smartere parkering skal de nye togsettene bli enda mer energieffektive i tiden fremover.

– Ved å skru ned togsettenes energiforbruk ved parkering regner vi med å redusere energiforbruket med 40 til 75 prosent, avhengig av utetemperatur, forklarer prosjektleder for nye tog fra NSB, Kjell Arthur Abrahamsen.

Smart parkering, som kalles parking economy (PE), går ut på at innetemperatur i togsettene senkes når de står parkert. Samtidig skrus alle funksjoner det ikke er behov for av.

– Dette er ikke mulig med de gamle togsettene. Om en lokfører skrur av et gammelt sett kan han risikere å ikke få opp alle systemene på morgenen, og dermed at toget blir innstilt. Så derfor må alle systemer være på om natten. Men i de nye settene er dette en god mulighet som kan spare både energi og kostander, sier Abrahamsen.

Les også: Dette er Norges mest moderne tog