Henrik Fisker skal produsere Fisker Karma i Finland. Nå leter han etter et tomt lokale der "Project Nina" kan fullføres. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

- Flaks med bilkrise

Mens den ladbare hybriden Fisker Karma skal produseres hos Valmet Automotive i Finland, er Henrik Fisker nå i ferd med å finne et nytt produksjonssted til den planlagte neste modellen, som fortsatt bare går under navnet «Project Nina».

Den skal bygges i USA, og det er gode dager for dem som leter etter tomme bilfabrikker om dagen:

– Alle de tre store (Big Three; GM, Chrysler og Ford) selger fabrikker for tiden. Vi er sannsynligvis en smule heldige slik sett, at det er så mange ledige lokaler å velge blant. Anlegg hvor det er blitt produsert biler inntil nylig, sa Henrik Fisker på en presentasjon onsdag ifølge Los Angeles Times .

«Billighybrid»

Fisker Automotive holder til i Irvine, California og forbereder altså å sette i produksjon modellen Karma i Finland neste år, side-om-side med Think City. Aluminiumsrammen kommer fra Hydro på Raufoss.

Dette blir en plug-in-hybrid i det øvre segmentet. Luksussedanen har to elektromotorer (én på hvert bakhjul) med en samlet effekt på 300 kW (402 hk) i tillegg til en bensinmotor på 260 hestekrefter. Ytelsene er seks sekunder på 0-100 km/t og en rekkevidde på 80 km på ren el.

Les også: Fisker etter avgiftslette

Så er prisen deretter: 90.000 dollar, eller cirka 525.000 norske kroner før avgifter. Den planlagte oppfølgeren skal derimot selges for halve prisen. Til utviklingen av «Project Nina» har Fisker Automotive nylig fått et lån fra det amerikanske energidepartementet (DOE) på 528,7 millioner dollar, cirka tre milliarder kroner.

Fra tyske premiumbiler

Når denne ladbare hybriden settes i produksjon, trolig i 2012/2013, blir det på et anlegg med kapasitet til 100.000 biler i året.

– Vi har ikke tenkt å forbli en nisjeprodusent. Nå har vi et vindu på tre-fire år der vi kan posisjonere oss slik at vi kan konkurrere med hvem som helst, sa Fisker.

Han røpet i tillegg noen detaljer om hvem de 1.500 personene er, som har betalt depositum og forhåndsbestilt Fisker Karma allerede:

15 prosent av dem har tidligere kjørt Mercedes-Benz, og 13 prosent kjører BMW i dag.

I forrige måned hadde bilforhandleren Ferdinand Motor AS i Bergen mottatt to bestillinger fra nordmenn.

Les også: Har solgt to Fisker Karma