Risiko: Norsk Flygerforbund mener utsettelsen av merkingen av Ocas-spennene til høsten 2015 øker risikoen for alvorlige luftfartsulykker (Bilde: Sissel Riibe, NVE)

OCAS

Fjordspennene som hadde Ocas-merking kan stå umerket enda et år

OCAS

  • Basert på en tredimensjonal radar som måler flyene og helikopternes posisjon og hastighet og sender signaler til lysene som er påmontert kraftspennene om når de må skru seg på.
  • Kan også varsle gjennom lyd på flyene og helikopternes radio.
  • Gjør at man slipper kontinuerlig opplysnin­g av luftspennene om natten og signalmerking av kraftmastene.
  • Alle de 32 Ocas-anleggene har vært ute av drift siden overvåkingen ble lagt ned i september 2013.

I februar i fjor avdekket Teknisk Ukeblad at en rekke fjordspenn hadde stått umerket i flere måneder fordi Ocas-systemet (se faktaboks) var ute av drift.

Highlight Safety, som hadde ansvar for Ocas-systemet i Norge, klarte ikke å løse problemene, og i september i fjor ble Ocas-systemet i Norge lagt ned.

Les også: Norges eneste atomreaktorer kan bli lagt ned

Står umerket

Luftfartstilsynet ga eierne av spennene pålegg om å få dem i forskriftsmessig stand, men fremdeles står de aller fleste av spennene umerket.

BKK satset på å få Ocas-systemet opp å gå igjen, men arbeidet gikk tregt. Selskapene som har gitt opp Ocas-teknologien, pekte blant annet på at arbeidet med å merke kraftlinjene med flymarkører (blåser) er vanskelig, dyrt og tidkrevende.

Mange opplyste at de ikke ville være ferdig før i 2015.

Det har Luftfartstilsynet lyttet til. I et brev fra Luftfartstilsynet som Teknisk Ukeblad har sett, går det fram at fristen for å sette de tidligere Ocas-spennene i forskriftsmessig stand settes til 15. oktober 2015.

Les også: Verdens største solvarme-kraftverk griller fugler i luften

Frykter ulykker

Nestleder Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund mener utsettelsen øker risikoen for alvorlige luftfartsulykker.

– Vi er kritiske til denne unnfallenheten i saken om de gamle Ocas-spennene. Slike spenn er noe av det farligste for sikkerheten for helikopterflyging innenlands. Her går økonomien foran sikkerheten. En trenger ikke over ett år på å få ordnet dette, det må gå an å gjøre det raskere, sier han til Teknisk Ukeblad.

Seksjonssjef Jørn Seljeås i Luftfartstilsynet understreker at fristen 15. oktober neste år blir endelig. Tilsynet har nå nemlig anledning til å bruke overtredelsesgebyr, noe det ikke hadde før.

– Dette er siste sjanse, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Bøtene skal svi

Hvor store de eventuelle bøtene vil være, er ennå ikke avklart.

– Men de vil være såpass store at det vil lønne seg å merke i tide, sier Seljeås.

Han er uenig i at Luftfartstilsynet gir kraftselskapene for god tid til å merke.

– Det er komplisert og krevende å merke en del spenn, spesielt i vinterhalvåret. Vi fant ut at dette er en rimelig frist som bør kunne holdes, sier han.

Spennene skal merkes i henhold til den nye forskriften for merking av luftfartshinder, som trer i kraft 1. september i år. Den har noe strengere krav til merking med hinderlys enn den gamle forskriften.

Det skal fremdeles være markører på kraftledningene, og disse skal ha refleks. Endemastene skal også merkes med farge og refleks. Luftspenn over 150 meter må få lys på endemastene.

Les også: Norges kraftoverskudd forsvinner til England

Må planlegges

Næringspolitisk rådgiver Ulf Møller i bransjeorganisasjonen Energi Norge skjønner at flygerne er utålmodige etter å få kraftlinjene merket.

Men han tror kraftselskapene har ventet på den endelige forskriften, som nå altså er klar.

– Når det er en forskriftsendring på gang, er det ikke så mange som gjør endringer før man vet hva forskriften sier. I verste fall fryktet noen av oss at Ocas-ville bli forbudt. Nå sier forskriften at det er lov å fortsette med Ocas-merking hvis den fungerer, sier Møller til Teknisk Ukeblad.

Han synes ikke merkefristen er satt for langt fram i tid.

– Vi trenger tid på å planlegge arbeidene, og rekker ikke å gjøre det før høstsesongen setter inn. Når linjer må ligge spenningsløse for å merkes, er det best å gjøre det i juni og juli når kraftforbruket er lavest.  Derfor synes vi det er rimelig at vi får tid til neste høst med å gjøre arbeidene, sier Møller.

Les også:

Nå må Statnetts helikopterpiloter ha simulatortrening

Prisbelønnet radar plukkes ned etter få år

Nye høyspentmaster skal redusere behovet for helikopterløft