I RUTE: Etter utfordringer med arbeidstegninger er man nå i rute med Valemon-prosjektet. Akkurat nå blir plattformen satt sammen ved Samsung-verftet i Sør-Korea. Planen er å starte produksjonen i løpet av høsten neste år. (Bilde: Statoil)

VALEMON

Fjernstyrt plattform snart klar for Valemon

Statoil bruker 70 personer til å følge opp verftet i Korea.

Valemon-feltet

Inneholder rundt 26 milliarder kubikkmeter gass og fem millioner kubikkmeter kondensat. Blir bygget ut med en ubemannet, bunnfast stålplattform med separasjonsanlegg for gass, kondensat og vann. Gassen vil bli transportert via den eksisterende rørledningen fra Huldra til Heimdal, kondensatet i rørledning til Kvitebjørn for stabilisering og videre transport til Mongstad-raffineriet i Hordaland.

Feltet knyttes til eksisterende infrastruktur gjennom rørledninger langs havbunnen. Planlagt produksjonsstart er i løpet av høsten 2014.

Statoil er operatør for feltet, mens Petoro har en eierandel på 30 prosent, Centrica 13 prosent og Enterprise Oil Norge 3 prosent.

I løpet av høsten 2014 skal produksjonen være i gang på Valemon-feltet i Nordsjøen.

Gass- og kondensatfeltet, som ligger mellom Kvitebjørn og Gullfaks Sør 160 kilometer vest for Bergen, inneholder rundt 26 milliarder kubikkmeter gass og fem millioner kubikkmeter kondensat. 

Reservoaret er i følge Statoil komplisert fordi det er oppstykket, men også fordi det har høyt trykk og temperatur.

Plattformen som skal løse oppgavene skal være fjernstyrt, og blir akkurat nå satt sammen ved Samsung-verftet i Sør Korea.

Se også: Se hvordan de styrer ROV-en fra land

Ingeniører til utlandet

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at tre av fire storkontrakter for offshoreinstallasjoner havner i utlandet.

Bare i løpet av det siste året har asiatiske verft fått kontrakter for 37,6 milliarder kroner, mens norske verft har notert seg for drøye 13,6 milliarder kroner.

Les også: 1000 milliarder kroner å tjene på norsk sokkel

Sender folk

For å kvalitetssikre produksjonen sender oljeselskapene inn ingeniører som skal passe på at prosjektene ikke sprekker på kost, tid og kvalitet.

Statoil bruker omtrent 70 personer for å følge opp Valemon-utbyggingen i Sør-Korea, men mener de ikke kommer dårligere ut kostnadsmessig på grunn av dette. 

– Det er alltid utfordringer på slike prosjekter. Vi er i et annet land og verdensdel som har en annen kultur. Vi har gjort mye for å forberede og trene opp teamet på dette. I forhold til norske verft er anbudet konkurransedyktig, ellers ville vi ikke valgt det. Og det er heller ikke noe spesielt at vi sender folk ut, det må vi gjøre på prosjekter som dette, sier Bjørn Laastad, Statoils direktør for Valemon feltutbygging.

Les også: Dette skipet er det fjerde av sitt slag i verden

 

Nytt

Dette er første gang Statoil får bygget et «nøkkelferdig» plattformdekk fra Samsungs verft i Sør-Korea. Og etter utfordringer med arbeidstegninger er man nå i rute med prosjektet.

– Hadde du spurt meg hvordan det gikk for trekvart år siden ville jeg kanskje sagt noe annet i forhold til tidsplanen. Men nå, tatt i betraktning at dette er første leveranse av denne typen, er hovedkonklusjonen at Samsung leverer god kvalitet på byggearbeidene. Det har vært noen utfordringer med hensyn til fremdrift på tegningsgrunnlaget, men prosjektet er innenfor hovedmilepælene for oppstart, sier Laastad.

God erfaring

Statoil mener erfaringen med byggingen av Valemon-plattformen gjør selskapet bedre rustet for fremtidige utenlandsbygginger.

– Dette prosjektet er viktig i forhold til vår internasjonale satsing når det gjelder bygging av plattformer. Erfaringene vi skaffer oss har vært og er kjempenyttige for den enkelte involverte i prosjektet og selskapet, sier han.

Les også: Frykter at 200 millioner fat kan bli liggende

Spesielt felt

Feltutbyggingsdirektøren forteller at Valemon er et krevende reservoar som man har ventet lenge med å utvikle. 

– Dette ble funnet helt tilbake i 1985. Vi så tidlig at det var et av de mest kompliserte reservoarene i området. Vi trengte moden teknologi for å være godt rustet til å gå inn i dette prosjektet, og det har vi fått nå. Utbyggingsløsningen øker levetiden på feltet, og det er løsninger vi ønsker å gå for i disse områdene, sier han.

Les også: Fast track er en megasuksess for Statoil