FARLIG AVFALL: På disse tankene hos Oleon i Sandefjord er det lagret farlig avfall uten tillatelse. Nå krever Klif opprydding fra eieren av avfallet, DVS Norge. Hvis ikke det skjer innen årsskiftet skal Oleon rydde opp selv. Også Øra Næring i Fredrikstad har ulovlig lagret farlig avfall som de må fjerne innen 1. november. (Bilde: Bellona)

Fjernes før 1. november

  • Industri

Tankene skal tømmes for ulovlig lagret farlig avfall hos Øra Næring i Fredrikstad innen 1. november.

Hos Oleon i Sandefjord er det større mengder avfall, så disse får krav på seg til å fjerne det innen årets utgang.

Det krever Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) i dag.

Oleon har levert plan .

Bellona-aksjon mot Oleon i Sandefjord 200611 Bellona-aksjon mot Oleon i Sandefjord 200611. Sindre Stub tar prøver
TAR PRØVER: Bellona gikk nylig til aksjon mot Oleon. Det viste seg at firmaet i Sandefjord lagret farlig avfall ulovlig på vegne av Mongstad-selskapet DVS Norge. Bellona

Må vise fremdrift

Det er firmaet DVS Norge som har lagret 32.500 tonn farlig avfall ulovlig hos Oleon og 7000 tonn hos Øra Næring.

Avfallet er stort sett prosessvann fra oljeindustrien. Oleon oppga til Teknisk Ukeblad at DVS Norge oppga at Bellona-aksjonen: – Sa det var ufarlig . DVS Norge – Det er vårt ansvar .

Avfallet skal behandles ved godkjent anlegg, med avtaler om at det behandles på en forsvarlig måte, krever Klif. Hvis det blir avvik fra tidsplanen vil Klif vurdere å stanse mottak av avfall ved DVS Norges anlegg på Mongstad.

Krever plan B

– Vi er opptatt av at den ulovlige lagringen ikke strekker ut i tid, sier avdelingsdirektør Signe Nåmdal i Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) i en pressemelding.

Klif krever også at Oleon og Øra Næring lager planer dersom DVS Norge ikke gjør som de har plikt til og rydder opp innen fristen.

Ifølge Klif er det farlige avfallet spylevann fra oljeindustrien. Det er borevæske, slam, mudslop og en blanding av spylevann, borerester, borekjemikalier og oljebasert mud og prosessvann. Avfallet kommer hovedsakelig fra Statoil. Bellona har tidligere sagt at de – Vurderer å anmelde Statoil fordi de mener oljebransjen tar for lite ansvar for hvor det farlige avfallet deres ender til slutt.

Avfallet er ikke brann- og eksplosjonsfarlig, men langvarig lagring kan danne gass og gi luktproblemer. Etter hvert er det også en viss risiko for at det kan bli eksplosjonsfarlig. Derfor krever Klif at det tas prøver av tankene jevnlig.

Les også:

– Sjekk leverandørene

Bellona fant lekkasjer

– De brøt regelverket og det er alvorlig

– Trodde de hadde lov

Bellona-aksjon i Sandefjord

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.