BYGG

Får heve boligkjøp etter setningsskader

AVGJORT: Fem boligeiere i denne bygården i Bergen får nå hevet sine kjøp etter en flere år lang strid om setningsskader og reklamasjonsfrist.
AVGJORT: Fem boligeiere i denne bygården i Bergen får nå hevet sine kjøp etter en flere år lang strid om setningsskader og reklamasjonsfrist. Bilde: Scanpix
Mona StrandeMona StrandeJournalist
3. jan. 2012 - 12:10

Fem boligkjøpere har fått medhold i at de får heve kjøpene av sine setningsskadde leiligheter i Ladegårdsgaten i Bergen etter en langvarig strid med selgernes eierskifteforsikringsselskap.

Bakgrunn: Rasfarlig hus kan ruinere 70 personer

5,3 millioner

Bygården var så setningsskadd at beboerne sommeren 2010 måtte evakueres Rasfarlig hus kan ruinere 70 personer .

Siden den gang har beboerne måtte kjempe både mot Bergen kommune og eierskifteselskapene. Bergen kommune gikk med på å dekke beboernes ekstra boutgifter et halvt år etter de ble evakuert.

Les mer her: Får erstatning etter setningsskader

Eierskifteforsikringsselskapene har anket saken helt til høyesterett fordi de mente boligkjøperne klaget for sent. Nå har boligkjøperne endelig fått fastslått at reklamasjonene var innenfor fristen på tre måneder, skriver Dine Penger.

Am Trust Internatinal Underwriters og Anticimex Forsikring betale de fem boligkjøperne til sammen 5,3 millioner kroner, og dommen får direkte betydning for fem andre boligkjøpere i samme bygård, som har sine saker liggende i Bergen tingrett.

Ulik tolkning

Årsaken til at saken mot eierskifteselskapene har tatt så lang tid, bunner i ulik tolkning av når reklamasjonsfristen begynner å løpe.

Avhendingsloven gir boligkjøpere rett til å klage på vesentlige mangler ved boligen i opptil 5 år etter et kjøp, men for å kunne klage må du melde fra om mangelen innen rimelig tid. Høyesterett har tidligere fastsatt at rimelig tid er 2–3 måneder etter at mangelen oppdages.

Les også: Regjeringen vil redde Bryggen i Bergen

2008 eller 2009?

Boligeierne klagde i juni 2009. Eierskifteselskapene mente de burde fått en svak mistanke om mangel allerede da de fikk et brev om vedlikeholdsbehov i november 2008 – og at det skulle vært nok til å trigge reklamasjonsfristen.

Boligeiernes advokat mente reklamasjonsfristen først startet å løpe da det forelå sterke indikasjoner på mangel, som var da beboerne ble informert om pågående setninger i april 2009.

Høyesterett ga kjøperne medhold, siden brevet i november 2008 ikke ga konkrete opplysninger som avklarte spørsmål om et mulig ansvar for selgerne.

Ikke vent

Dommen slår likevel fast at du som kjøper ikke kan vente med å reklamere til du har full oversikt over mangelens omfang:

Så fort du oppdager en indikasjon på mangel slik at det fremstår som realistisk at selger er ansvarlig, starter reklamasjonsfristen å løpe. Da har du ikke tid til å vente med å reklamere til du har fått en takstmann eller fagperson til å se på mangelen og skrive en rapport før du melder fra til selger eller eierskifteforsikringsselskapet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Når en fagkyndig rapport foreligger, kan reklamasjonsfristen på 2–3 måneder allerede ha løpt ut, sier advokat Jakob Chr. Christensen til Dine Penger.

Les også: Huskjøpernes kreative klager

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.