Et Orion-fly gjør seg klar til å fly til leteområdet for det forsvunne malaysiske flyet. (Bilde: Reuters)

MH370

Fanget opp flere signaler i søket etter MH370

– Et viktig og oppmuntrende spor.

Flere signaler er blitt fanget opp i havområdene hvor fly og skip leter etter det malaysiske passasjerflyet som forsvant for snart én måned siden.

Angus Houston, som leder den australske leteoperasjonen, sa på en pressekonferanse søndag at skipet Haixun 01 hadde fanget opp signaler to ganger, og at dette kan være et godt spor. Det første signalet ble fanget opp fredag, deretter ble et mer langvarig signal fanget opp dagen etter.

Et tredje signal er dessuten fanget opp i havområdene som letemannskapene nå undersøker om kan stamme fra samme kilde.

– Dette er et viktig og oppmuntrende spor, sier Houston.

Han advarer likevel mot overdreven optimisme. Det er fortsatt ikke fastslått hva signalene stammer fra, og leteområdet er samtidig svært stort.

Les også: Kongsberg-AUV på leting etter MH370

– Bør snart ha svaret

Den svenske flysikkerhetseksperten Hans Kjäll sier han er overrasket over at det ennå ikke er fastslått om signalene stammer fra en svart boks eller ikke.

– De burde veldig snart være i stand til å verifisere det, sier han til nyhetsbyrået TT.

Fly og skip som leter etter det forsvunne malaysiske passasjerflyet, ble søndag omdirigert til området der et kinesisk skip fanget opp signalene.

Signalene på 37,5 kilohertz er sendt på samme frekvens som flyets ferdskriver og taleregistrator er satt opp til å sende på.

Men Houston understreket at det ennå ikke er fastslått at signalene kommer fra det savnede flyet.

Les også: Vrakrestenes posisjon kan avsløre mye

Haster

Det haster å finne de såkalte svarte boksene siden batteriene bare varer i rundt en måned, hvoretter signalene opphører. Flyet forsvant 8. mars.

Flymannskaper fra sju land har fløyet en rekke tokt fra basen i Perth i Australia til leteområdet langt ute i Indiahavet, der de ser etter vrakrester i sjøen.

De siste dagene har marinefartøyer med avansert utstyr til å fange opp signaler fra de svarte boksene sluttet seg til letingen.

Mange analytikere er optimistiske og sier at signalene må komme fra MH370s svarte bokser. Andre er i tvil fordi det ikke er fanget opp to sett med signaler fra hver av de to boksene.

Christina Pattiaratchi, som er professor i oseanografi ved University of Western Australia, sier at nyheten er svært oppløftende.

– 37,5 kHz er en menneskelaget lyd. Det er ingen annen lyd på den frekvensen, sier hun og legger til at det er nettopp derfor denne frekvensen ble valgt.

– En hval eller delfin eller et undersjøisk jordskjelv presenterer alle et helt annet lydbilde, sier hun.

Les også: SAS får verdens lengste 737-rute

Spøkelsesfly

Kjäll sier at hvis flyet virkelig styrtet der leteoperasjonen nå pågår, var trolig alle om bord for lengst døde.

Han sier til TT at de fleste eksperter har liten tro på at det har skjedd en kapring eller at en av flygerne står bak forsvinningen. De tror det har skjedd en katastrofal feil som på et øyeblikk slo ut alt navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.

Dersom det har skjedd, kan flyet legge seg i likevekt og bli umulig å manøvrere.

En teori kan være at litiumbatterier i lasterommet har selvantent og skåret hull i flyet, slik at trykket forsvant. I tilfelle ville flyet ha gått tom for oksygen lenge før det styrtet i havet.

Etter sju timer på 7.000 meters høyde ville alle være døde og flyet har vært et spøkelsesfly inntil det gikk tomt for drivstoff, sier Kjäll.

Les også: Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av