Vraket av den tyske ubåten U-864 ligger på havbunnen utenfor Fedje i Hordaland. Nå støtter flere faginstanser Kystverkets anbefaling om å la den bli liggende der.

Faginstanser støtter ubåt-tildekking

Tre faginstanser har i løpet av høsten levert rapporter til Kystverket med sine vurderinger av risikoen ved å dekke til ubåtvraket U-864 i Fedje. Alle støtter anbefalingen om tildekking.

Bakgrunn: U-864 kan bli tildekket

Minst risiko

– Vi sier ikke at det er uforsvarlig å heve ubåten, men at det vil være enda mindre risiko tilknyttet en tildekking. En hevingsoperasjon vil inneholde mange flere momenter som innebærer risiko for at forurensningen slipper ut, sier prosjektleder Hans Petter Mortensholm i Kystverket til Bergens Tidende.

En rapport fra Veritas beskriver de fleste farene ved en tildekking av det tyske ubåtvraket som å være fjerne eller ekstremt fjerne. De mest sannsynlige farene ved tildekkingen er at kvikksølvforgiftet vann kan bli transportert opp i høyere vannlag i de første par årene, og at drivstoff fra ubåten kan lekke ut, men begge deler vil gi liten forurensing.

Les også: Vil ikke heve U-864

Fram og tilbake

En mellomløsning og mulig politisk kompromiss er også vurdert. Her fjernes deler av kvikksølvlasten og forurensede sedimenter før resten dekkes til. Norges geotekniske institutt (NGI) mener en slik løsning vil innebære en risiko for at ubåtvraket begynner å bevege seg og anbefaler at det i så fall gjøres tiltak for å stabilisere vraket på forhånd.

Ifølge Holte Consulting som har utarbeidet kostnadsoverslag for de ulike løsningene, vil mellomløsningen med litt heving før tildekking koste 1,460 milliarder kroner, full heving og mudring 1,770 milliarder kroner og ren tildekking 560 millioner kroner.

Les også: Slik skal U-864 heves

Slakter plan for ubåtheving

Avgjøres til våren

U-864 ble torpedert i februar 1945 like utenfor Fedje med rundt 70 mennesker om bord. I ubåten var det 67 tonn kvikksølv som sammen med annen last, som våpen og tegninger, skulle fraktes til Japan. Hvilken anbefaling Kystverket vil komme med, blir klart til våren, ni år etter at ubåtvraket først ble oppdaget.

Mens Kystverket både i 2006 og 2008 anbefalte tildekking av ubåten, fastslo daværende kystminister Helga Pedersen i 2009 at vraket skulle heves. Året etter snudde regjeringen, og ba om ny utredning av alternativer.

Les også:

– U 864 skal heves

Tror ikke regjeringen vil heve Fedje-ubåten

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.