Skrekken: Motorbrannen om bord på hurtigruteskipet Nordlys i 2011 var svært alvorlig. Direktoratet ser med bekymring på at det er registrert flere branntilfeller på norskregistrerte skip i 2013. (Bilde: André Ulveseter / Kystverket)

ULYKKER PÅ NORSKE SKIP

Færre omkomne, men flere ulykker på norske skip

Spesielt øker antall branner.

Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det en jevn trend nedad i antall omkomne og registrerte personulykker de siste fem år.

Foreløpige tall for 2013 viser 252 registrerte hendelser, de fleste fall, støt og klemskader.

Holdninger

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen er glad for at antall omkomne er gått ned fra 23 for fem år siden til åtte i fjor.

– Det er en svært positiv utvikling. Med unntak av 2012 har vi også hatt en jevn nedgang i antall personulykker. At den positive trenden holder seg viser viktigheten av hele tiden å jobbe med holdning til sikkerhet og forebyggende tiltak, sier Akselsen.

Sjøfartsdirektøren er imidlertid bekymret over at antall hendelser og ulykker uten personskader går opp. Det dreier seg i hovedsak er snakk om mindre ulykker, som kontaktskader mot kai, med hurtigbåter og ferger.

Verre er det at antall branntilfeller øker.

– Vi ser at det i 2012 og 2013 har vært en økning i ulike tilfeller av brann om bord i flere typer skip. Ut fra en helhetlig vurdering finner vi det da riktig å ha sette inn tiltak for å forebygge dette, sier Akselsen.

Les også: Offshoreskipenes far får hederspris

Alvor: Sjøfartdirektør Olav Akselsen er bekymret over at antall branntilløp øker på norske skip, men er glad antall omkomne er redusert mye de siste fem årene. Tore Stensvold

Sjekklister for redere

Sjøfartsdirektoratet analyserer statistikken og bruker den som grunnlag for å se hvor det skal settes inn ekstra tiltak.

– Brannrisiko blir et særlig område vi ser på ved inspeksjoner om bord på skip i 2014, sier Akselsen.

Direktoratet har laget en sjekkliste rundt brannfarer som inspektørene vil bruke. Den er tilgjengelig for alle slik at rederiene selv kan følge opp.

– Dette har vi hatt gode erfaringer med – senest i forbindelse med flere sikkerhetskampanjer rettet mot små fiskefartøy, sier Akselsen.

Fokus

Direktoratet retter søkelyset mot sikkerhet gjennom disse tiltakene:

  • dialog med næringen
  • oppfølging av tilrådninger fra Statens havarikommisjon for sjøtransport
  • risikobasert tilsyn
  • arrangerer årlig Sjøsikkerhetskonferanse
  • uanmeldte tilsyn og havnestatskontroller

Les også:

Nå skal også Superspeed-fergen over på strøm

De bygger luksustrålere for fiske og turisme  

Her kommer verdens første LNG-taubåt