EU-landene har mye på stell med sin it-satsing, men bedriftene har en jobb å gjøre hvis de ønsker å støtte opp om unionens digitale strategi for økonomisk vekst. (Bilde: Colourbox)

DIGITAL AGENDA

EU nådde 95 av 101 IT-mål

Men småbedriftene sliter i Europa.

EU har satt seg en rekke digitale mål for 2015. En oppsummering et drøyt halvår før fristen viser at medlemslandene er på rett vei.

Det kommer frem av rapporten The EU 2014 Digital Scoreboard.

Bakgrunnen er Digital Agenda for Europa (DAE), der IT skal brukes for det det er verdt som et bidrag til økonomisk vekst.

Les også:  Hva skjer hvis du ikke åpner den digitale posten?

Smått i nettbutikken

Kommisjonen kan slå seg på brystet over å ha innfridd 95 av 101 mål som skal nås innen neste år.

Det som mangler er at de aller fleste bedriftene ikke har fått butikken sin på nett.

Bare 14 prosent av små og mellomstore bedrifter (opp til 250 ansatte) selger sine produkter, løsninger eller tjenester på nettet.

Målet er 33 prosent.

– Ikke ett eneste medlemsland er i nærheten av å komme opp et slikt nivå, lyder den ærlige selvransakingen på EUs hjemmeside.

Les også: Slik vil Nerdalize tilby gratis oppvarming

Etterslep

Det er et etterslep også i bruk av offentlige tjenester.

Målet er at halvparten av EU-borgerne skal benytte en eller flere nettbaserte offentlige tjenester.

Nå er andelen 42 prosent.

– Med dagens takt kommer ingen i mål i tide, fortsetter Kommisjonen i sin ærlige fremtoning.

Det kan ha en sammenheng med bredbåndskvaliteten.

Alle innbyggere har tilgang til fast, mobilt eller satellittbasert bredbånd til det som betegnes som en overkommelig pris.

Men det skorter på skikkelig hastighet i bredbåndet hos mange.

For eksempel har kun 18 prosent av husholdninger utenfor byene tilgang til høyhastighets bredbånd.

Les også: Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp

Opptur for bredbånd

På andre områder ligger unionen an til å komme i mål med tiltak som danner grunnlaget for senere økonomisk vekst i regionen.

Og her viser bredbåndsstatistikken sin lyse side:

Mobildata på 4G har økt kraftig, fra en befolkningsdekning på 26 prosent til 59 prosent på ett år.

62 prosent har tilgang til fast linje med minst 30 Mbit/s - mer enn en dobling siden 2010.

I Belgia, Danmark, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederland og Storbritannia har 90 prosent av husholdningene tilgang til fastlinjer med slik kapasitet.

Les også: Dette metrokartet viser internettets infrastruktur

Handler på nett

Bruken av internett økte fra 60 til 72 prosent fra 2010 til 2014.

Andelen som aldri har brukt nettet falt med en tredel:

20 prosent av innbyggerne var helt analoge i 2010. Ved inngangen til 2015 vil andelen ha falt til 15 prosent.

Folk i Europa handler stadig mer i nettbutikken. Målet er at halvparten skal ha fått denne vanen. Kommisjonens beregner viser at med en andel på 47 prosent nå, er det store muligheter å lykkes.

Les også:

Googles mystiske supermaskin skal utnytte kvantemekanikk

Dette er verdens smarteste selskap

I denne bransjen er du nesten sikret jobb