Goliat FPSO ved Hyundai Heavy Industries i Ulsan. Her blir den liggende til ut i 2015. (Bilde: Roald Ramsdal)

GOLIAT FPSO

Eni bekrefter: Goliat går på ny smell

Utsettes til 2015, og blir 15 milliarder dyrere enn opprinnelig planlagt.

– Goliat-lisensen har besluttet å benytte et senere transporttidspunkt for Goliat FPSO. Plattformen skal ferdigstilles helt på Hyundai-verftet, for raskt å kunne nå full produksjon, melder Eni i dag.

Der opplyser de om at Goliat-innretningen etter revidert plan skal forlate Hyundai-verftet i Sør-Korea tidlig i 2015.

– Denne beslutningen ble fattet på et lisensmøte fredag 16. mai, heter det.

Som Teknisk Ukeblad skrev om tidligere i dag, skulle egentlig FPSO-en ha seilt fra verftet i dag, men gigantflyteren ligger fortsatt i tørrdokken.

Kan ikke innfris

Eni skriver også at lisensen mener at kriteriene for avreise fra Sør-Korea i slutten av juni, med klargjøring på Goliatfeltet i fjerde kvartal 2014, ikke kunne innfris.

– Av denne grunn er det besluttet å benytte seg av det andre alternative transporttidspunket for plattformen, en plan som allerede er kontraktsfestet med transportfartøyet Dockwise Vanguard. Det gir også mer tid til å fullføre, klargjøre og teste FPSO-en ved Hyundai-verftet i Sør-Korea. Mål om produksjonsstart er satt til midten av 2015, heter det i meldingen.

Les også: Ptil om Goliat: «Store mengder arbeid gjenstår»

Smell på 15 milliarder

Dette er ikke første gang Goliat sprekker – og ifølge Eni blir det nå ytterligere kostnadsblemmer på 6,5 milliarder kroner, og at totalkostnaden blir på 45 milliarder kroner.

Dette betyr at kostnadene for pionerprosjektet i Barentshavet har steget med 14,5 milliarder sammenlignet med hva som ble godkjent i plan for utbygging og drift, der prislappen ville ligge på rundt 30,5 milliarder kroner.

Eni skriver videre i meldingen at arbeidet nå er i sluttfasen.

– Skroget er ferdigstilt, plattformdekket nærmer seg sluttføring og uttesting pågår. Endelig uttesting, inkludert sjøprøver, forventes ferdig i god tid før avreise fra verftet. Lisensen er tilfreds med kvaliteten på byggearbeidet og samarbeidet med Hyundai, heter det i meldingen.

Les også: Nå skulle Goliat vært ferdig. Men i Sør-Korea holder de fortsatt på å male skroget

Robust økonomi

Eni hevder at det fortsatt er god lønnsomhet i Goliat.

– Goliats spesielle karakter har krevd ekstra aktiviteter og endringer i prosjektgjennomføringen. Økonomien i prosjektet er robust, blant annet fordi utsatt produksjon har begrenset påvirkning på lønnsomheten under dagens prisregime, sier Eni.

Teknisk Ukeblad har i flere omganger skrevet om store utfordringer ved verftet i Sør-Korea, og at Goliat mest sannsynlig blir utsatt igjen. Eni har frem til for kort tid siden holdt fast på at Goliat fortsatt skal i produksjon i år.

Nå er dette altså utsatt til midten av 2015.

Les også:

Denne skal bore 40 nye brønner i Nordsjøen

– Finn en løsning uten folk i Nordsjøen. Da er problemet løst

Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder