Plattformdekket til Eldfisk 2/7 S blir tauet fra verftet til Kværner på Stord i dag. Den skal bore 40 nye brønner i Nordsjøen, og bidra til forlenget liv til Eldfisk-feltet. (Bilde: Kværner)

ELDFISK

Denne skal bore 40 nye brønner i Nordsjøen

Ny Eldfisk-plattform seilte ut fra Stord i dag.

Eldfisk

Eldfisk er et oljefelt som også inneholder en del gass. Feltet ble funnet i 1970, godkjent for utbygging i 1975 og satt i produksjon i 1979.

Det er det nest største av fire produserende felter i Ekofisk-området, og blant de største på norsk sokkel. Feltet ligger cirka 16 kilometer sør for Ekofisk, ikke langt fra britisk og dansk sokkel.

Havdybden i området er i underkant av 70 meter. Reservoaret består av krittbergarter (kalkstein) som ligger på 2700-2900 meters dybde.

Eldfisk-feltet omfattes av utvinningstillatelse 018. ConocoPhillips er operatør med en eierandel på 35,11 prosent.

Eldfisk er bygget ut med totalt fire plattformer. Tre av dem er bundet sammen med gangbroer (Eldfisk-senteret), mens den fjerde, Eldfisk 2/7 Bravo, er lokalisert cirka seks kilometer nordvest for Eldfisk-senteret.

Eldfisk II-prosjektet vil bidra til å forlenge feltets levetid fram mot 2050. Den integrerte plattformen Eldfisk 2/7S er nå ferdig bygget og seiler fra verftet på Stord. Den skal etter planen komme i drift i i løpet av første kvartal 2015.

I 11-tiden i dag ble det ferdige plattformdekket til Eldfisk 2/7 S-plattformen tauet fra verftet på Stord og ut til Nordsjøen.

Omkring 300 kilometer fra land skal plattformen bidra til å øke utvinningen og gi en mer stabil produksjon, som en del av Eldfisk II-prosjektet.

Produksjonsstart 2015

– Nå har Eldfisk lagt fra kai, og det har gått veldig bra. Mange skuelystne møtte opp for å se den vel avgårde, forteller pressekontakt i Kværner på Stord, Odd Naustdal, til Teknisk Ukeblad.

Det vil ta 40-50 timer for plattformdekket til Eldfisk å nå feltet i Nordsjøen. Der venter understellet, som har vært på plass siden i fjor sommer, og hvor forboring av brønner med en oppjekkbar rigg har startet.

Modulene som kommer fra Stord skal løftes på plass i løpet av kort tid, om været holder seg er det ventet at det er på plass i løpet av en uke.

Planen at produksjonen skal komme i gang i løpet av første kvartal 2015.

– Referanse for framtiden

Eldfisk er det første plattformdekket Kværner leverer etter å ha blitt etablert som eget selskap i 2011.

– Det har vært et spennende prosjekt, og så er vi jo veldig tilfreds og stolte over leveransen vi nå sender fra oss. Det er en plattform som er ferdig på avtalt tid og med den spesifiserte kvaliteten, poengterer Naustdal.

Plattformdekket består av to moduler, i tillegg har Kværner allerede sendt fra seg to bruer, brustøttemodul og flammetårn til Eldfisk. De har også kontrakt for påkobling av modulene, og vil dermed fortsette arbeidet offshore.  

– For oss har denne kontrakten betydd veldig mye, den kom på et tidspunkt i 2011 da det var veldig rolig for oss. Og i tillegg for å være viktig for Kværner, har den vært viktig for mange underleverandører både lokalt, regionalt og nasjonalt, påpeker han.

Han understreker at det å levere fra seg på tid og med et godt produkt er en viktig referanse for framtiden.

– Det vil vi ta med oss i konkurransen om Johan Sverdrup og andre framtidige oppdrag, sier Naustdal.

Kontrakter verdt 5,9 milliarder

Kontrakten mellom ConocoPhillips, som er operatør på feltet, og Kværner er verdt omkring 5,5, milliarder kroner.

Det inkluderer bygging av plattformdekk, bestående av brønnhode-, produksjons- og boligmoduler, i tillegg til to bruer, brostøttedekk og flammetårn. Til sammen veier plattformdekket som Kværner leverer 15.500 tonn.

I tillegg har Kværner kontrakt på ingeniørtjenester, materialanskaffelser og bygging til en verdi av 400 millioner.

Kværner startet arbeidet med plattformdekket i 2012. Eldfisk 2/7 S leveres til planlagt tid.

Understellet av plattformen ble for øvrig bygget av Dragados Offshore i Spania, mens Aker Solutions har kontrakt på klargjøring og modifikasjonsarbeid på Eldfisk-installasjonene for å ta imot Eldfisk 2/7 S.

Les også: Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder

Investerer 40 milliarder i Eldfisk II

Formålet med Eldfisk II, som plattformen er en del av, er å øke utvinningen og opprettholde en sikker og stabil produksjon fra feltet.

Prosjektet omfatter boring av nye brønner, ny, integrert plattform i Eldfisk 2/7 S og omfattende oppgradering og modifisering av eksisterende installasjoner.

– Eldfisk blir forberedt på 40 nye år med produksjon. Det innebærer både en videreutvikling på feltet, med nye brønner og ny plattform, men ikke minst også en oppgradering av de installasjonene som eksisterer i dag, sier Stig S. Kvendseth, pressekontakt i ConocoPhillips til Teknisk Ukeblad.

Målet er å opprettholde produksjonen på Eldfisk i mange år framover.

Han påpeker at det er spesielt, både i norsk og internasjonal sammenheng, med et oljefelt som har en produksjonshistorie på nesten 40 år, i tillegg til en estimert framtid på 40 år.

Prosjektet er en videreutvikling av infrastruktur i et område som allerede er godt utbygd, og som har hatt kontinuerlig produksjon siden 1979. Investeringene i Eldfisk II er på 35-40 milliarder kroner.

Eldfisk 2/7 S, som i dag forlot Stord, blir en ny integrert plattform på feltet, med brønnhode-, prosess- og boligkvarter med 154 enkeltlugarer, og bro over til Eldfisk 2/7 E på Eldfisk-senteret.

Les også: DNV GL vil bruke «Prius-teknologi» på oljeplattformer

Skal øke utvinningsraten

Plattformen skal bore 40 nye brønner for produksjon og vanninnsprøyting. Dagens Eldfisk produserer fra cirka 30 brønner.

De nye brønnene til Eldfisk 2/7 S vil medføre at oljeproduksjonen på cirka 50.000 fat per døgn kan videreføres. Produksjonen fra feltet forlenges også ut over lisensperioden i 2028.

Eldfisk II-prosjektet i sin helhet vil øke oljeutvinningsraten med rundt 6,5 prosent, til en forventet utvinningsgrad på 28,5 prosent innen utgangen av 2028.

Produksjonen beregnes økt med 35 - 45 millioner standard kubikkmeter oljeekvivalenter som følge av prosjektet.

Les også:

Nå skulle Goliat vært ferdig. Men i Sør-Korea holder de fortsatt på å male skroget

– Finn en løsning uten folk i Nordsjøen. Da er problemet løst

– Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende