Nå skal det bli god mobildekning og 4G også inne i t-banetunnelen i Oslo. (Bilde: NTB scanpix)

MOBILDEKNING PÅ T-BANEN

Endelig blir det bredbånd på t-banen

Neste år kan du surfe raskt på mobilen i t-banen i Oslo.

Det første folk gjør når de setter seg på T-banen er å trekke mobilen opp av lomma og sjekke e-post, Facebook, tu.no og andre ting som krever dataoverføring.

Det går stort sett greit når togsettet er over bakken, men i tunnelene er det dårlige saker. Hundrevis av passasjerer konkurrerer om den samme spinkle 2G-forbindelsen.

Avtale

Slikt har det vært i 20 år, men eksplosjonen i bruken av smarttelefonene har gjort problemet prekært.

Som tu.no har dekket før har skrevet om før har forhandlingen mellom partene tatt tid. Men nå skjer det endelig noe.

Kollektivtransportproduksjon og Telenor har nå underskrevet en avtale om en skikkelig modernisering av det underjordiske nettverket.

– Vi gleder oss til å gi våre 250 000 daglige bruker verdens mest avanserte underjordiske bredbåndsnett, sier konsernsjef i KTP – Kollektivtransportproduksjon, Cato Hellesjø.

Les også: TV-en kan forstyrres av de nye 4G-frekvensene

Signerer for bredbånd under jorden: konsernsjef i KTP – Kollektivtransportproduksjon, Cato Hellesjø signerer avtalen om det underjordiske mobilnettet med eiendomssjef i Telenor, Tom Holli.
Signerer for bredbånd under jorden: konsernsjef i KTP – Kollektivtransportproduksjon, Cato Hellesjø signerer avtalen om det underjordiske mobilnettet med eiendomssjef i Telenor, Tom Holli. Odd R. Valmot

Endelig i mål

– Vi har forhandlet lenge om denne utbyggingen og jeg er glad for at vi endelig er i mål. Nå kan vi starte utbyggingen nede i tunnelene og den vil pågå i år og bli ferdig neste år. Det betyr at de reisende snart kan bruke PC-er, mobiler og nettbrett minst like bra under som over jorden, sier dekningssjef i Telenor, Bjørn Amundsen.

– Utbyggingen vil bli gjort med såkalte lekkasjekabler som strekkes langs tunnelen på begge sider i vindushøyde. Til sammen skal vi montere 46 kilometer slike kabler som er forbundet med repeatere på de aller fleste stasjonene. Alt sammen vil bli matet med fiberoptiske kabler, sier eiendomssjef Tom Holli i Telenor.

I tillegg vil det bli satt opp små basestasjoner på stasjonene.

– Utfordringen er å komme til i tunnelene. T-banen går så ofte at vi ikke kan jobbe effektivt mer enn rundt fire timer i døgnet, selv om vi kan jobbe mye raskere i tunneler som er stengt over tid. Mellom Majorstua og sentrum, hvor trafikken er størst, har KTP gjort forberedelser som gjør monteringsjobben enklere, sier Holli.

Les også: Moderne bygg dreper mobildekningen

Felles for alle

Selv om det er Telenor som skal stå for utbyggingen og driften av anlegget er prosjektet et spleiselag mellom både Telenor, Netcom og Network Norway.

Det betyr at alle vil få det samme gode signalet uansett hvor de er kunde. Det vil bli dekning både på 2G, 3G og 4G på de aller fleste aktuelle frekvensene.

Totalt sett vil utbyggingen koste et sted mellom 25 og 30 millioner kroner.

I avtalen som nå er underskrevet skal Telenor på vegne av de tre teleselskapene finansiere utbyggingen og drive anlegget i 15 år.

Etter avtaleperioden overtar KTP anlegget uten kostnad, men Telenor har en opsjon på videre drift. I tillegg må teleselskapene betale KTP leie for å ha anlegget i tunnelene.

Hvor mye er hemmelig, men KTP har fått indikert fra et konsulentselskap at inntektspotensialet for hvert av aksesspunktene per operatør kan blir på opptil 1,5 millioner kroner.

Les også: Nå skal mobiler med dårlige antenner avsløres

Fremtidig automatisering

Selv om KTP i første omgang er fornøyd med at de reisende får et bedre tilbud tror de det moderne mobilnettet kan brukes til mer i fremtiden.

– Vi kommer til å se på hvordan vi kan utnytte mobilnettet i tunnelene til å modernisere driften og sikkerheten. En solid dataforbindelse kan på sikt bli viktig i automatiske systemer for togstyring og sikkerhet knyttet opp mot den operative driften, sier informasjonssjef i KTP, Cato Asperud.

Les også:

Nå blir det bedre lyd i mobilen

Nå blir det god mobildekning på toget