En av tre er misfornøyd med sjefen sin ifølge en European Employee Index for 2013. (Bilde: colourbox.com)

European Employee Index 2013

En av tre ansatte er misfornøyd med sjefen

Slik takler du utfordringene på jobben.

En av tre medarbeidere gir nærmeste leder strykkarakter på ledelse, strategi og utviklingsevner, mens 31 prosent mener at lederen gjør en passe bra jobb. Det viser European Employee Index for 2013.

Undersøkelsen viser også at ledere bruker mer tid på praktiske oppgaver enn på personalansvar. 54 prosent av lederne sier at de bruker mindre enn 25 prosent av tiden sin på ledelse. Tallet er særlig høyt i små og mellomstore bedrifter.

Undersøkelsen ble gjennomført i 28 land, blant medarbeidere og ledere med personalansvar.

Lederskap

Øyvind Kvalnes ved Handelshøyskolen BI sier at man bør være forsiktig når man snakker om dårlig ledelse og dårlige ledere.

– Det er mer konstruktivt å snakke om lederskap, i stedet for å gå på de personlige kvalitetene ved en leder. En person kan være dyktig eller god i utgangspunktet, men kan samtidig utøve dårlig lederskap, sier Kvalnes til Teknisk ukeblad.

Kvalnes sier at hvis lederen har kjørt seg fast i et spor og kan være til skade for bedriftens utvikling og ansatte, da er det best å slutte.

– Noen ledere har potensiale til å endre seg, i så fall kan det hjelpe med en dialog, sier Kvalnes.

Les også: Norge er ett av verdens beste land å jobbe i

Ytringsklima

Kvalnes er også filosof og forfatter av flere bøker som handler om ledelse, etikk og kommunikasjon. Han er opptatt av godt ytringsklima i arbeidslivet.

– De beste organisasjonene har et ytringsklima hvor det går an å innrømme feil og bidra til endring. Det er mye opptil lederen å skape slikt arbeidsmiljø. Det blir dårlig arbeidsmiljø og lederskap hvis lederen er opptatt av å skjule feilene og svakhetene sine, og ikke be om hjelp.

Kvalnes legger til at ledere som er modige nok til å innrømme at de har tatt feil fremstår mer troverdige.

– Det er en del ledere som prøver å leve opp til en forventing at de skal fikse alt, mens dyktige ledere ikke later som om de er verdensmestre i alt mulig.

Les også: Får sjefene til å dele sine største blundere

Leder er et menneske

For å håndtere en dårlig leder anbefaler psykolog Envor M. Bjørgo Skårdalsmo å huske at lederen også er et menneske.

Som andre mennesker vil de fleste ledere sette pris på at du gir anerkjennelse for det du finner positivt. Unngå å angripe lederens selvbilde, personlighet eller person når du skal fremme dine oppfatninger, skriver Skårdalsmo i Scandinavian Journal of Organizational Psychology.

I artikkelen "Hvordan håndtere en dårlig leder" skriver hun at man skal være klar over at ledere har en rolle der de ofte står i et krysspress. Det kan være mellom forventinger fra underordnede og krav fra overordnede eller føringer for hvordan bedriften skal drives.

Les også: Fem tips til deg som vil bli sjef

Ikke surmuling

Videre skriver Skårdalsmo at det ikke hjelper å skape mer sladder og negativitet hvis man er misfornøyd med sin leder.

– Sladder vitner om maktesløshet og manglende evne til å håndtere egen misnøye. Det bidrar aldri til noe konstruktivt, men heller til å forsure miljøet og gjøre det enda vanskeligere å få til en god arbeidsplass.

Begynner situasjon bli uholdbar kan det være lurt å sette seg inn i arbeidsmiljøloven og lokale avtaler for å finne ut at dine rettigheter.

Dersom du mener å oppleve trakassering eller mobbing fra lederen mot deg selv eller kolleger, skal du ikke gå til lederen med dette alene. Sørg for å dokumentere tid, sted, hva som hendte og eventuelle vitner til hendelser, skriver Skårdalsmo.

Les også: Fire sjekkpunkter før du vurderer å bytte jobb

Skaff god dokumentasjon

God dokumentasjon og konkrete eksempler på misnøye og hendelser kan brukes i dialog med lederen.

– Unngå synsing om andres motiver. Ta deg til slutt tid til å skrive ned hva du setter pris på med jobben og lederen din, da får du kanskje balansert dine opplevelser på en fin måte før du går videre.

Til slutt anbefaler psykologen å tenke over hva som er viktig for deg i arbeidslivet og hvor du ønsker å se deg om 5-25 år.

– Kan du kjenne etter hvor dine mentale og emosjonelle sperrer ligger? Ved å bli oppmerksom på hvordan du ofte stopper deg selv, vil det være lettere å sette dette til side når du skal gå videre i forhold til å skape et bedre arbeidsmiljø.

Les også:

En av disse blir årets teknologibragd

Fikk 40.000 i lønnshopp og 360.000 i bonus for å bli i jobben  

Så mye tjener nyutdannede sivilingeniører