DIESELFORBUD? Om lag 75 prosent av alle nye biler som blir solgt i Norge har dieselmotor. Særskilte tiltak kan forby eldre dieselbiler å kjøre inn i sentrum. Her ved Lilleaker i Oslo. (Bilde: Truls Tunmo)

Eldre dieselbiler kan bli forbudt

  • Motor

Danske myndigheter vurderer et slikt tiltak fordi EU insisterer på at luften i byene må bli bedre.

Spesielt eldre dieselbiler forårsaker lokal forurensning på grunn av høyt utslipp av NOx.

Tidligere har også Oslo kommune kommet med forslag om lignende tiltak som det danskene vurderer.

Les også: – Bilavgiftene på ville veier

– Gir ingen effekt

Dette provoserer blant andre NAF.

– Det vil ikke ha noen effekt på bedre luftkvalitet i byene dersom det kommer et forbud mot å bruke eldre dieselbiler. Det er faktisk slik at NO 2 gir mer lokal forurensning enn NO x, og nyere dieselbiler har høyere NO 2-utslipp enn eldre dieselbiler. Vi vil derfor selvsagt gå i mot et eventuelt forbud, sier leder av politisk seksjon I NAF, Jon Olav Alstad, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Det finnes ingen nullutslippsbiler

Kommunene bestemmer

Det er opptil hver enkelt kommune å innføre eksempelvis forbud mot dieselbiler.

– Det blir helt feil at kommunene skal få ha denne handlefriheten. Kollektivtilbudet er alt for dårlig, spesielt inn og ut av byene, også i Oslo. Det er heller ikke lagt til rette for at pendlere kan parkere bilene sine utenfor sentrum, for så å reise kollektivt. Myndighetene er mer opptatt av symbolske tiltak enn tiltak med merkbar miljøeffekt, sier Alstad.

Les også: Statoil selger strøm

Se til Paris

Han mener de ansvarlige politikerne burde se til Frankrike der myndighetene tilbyr reisende å leie elbil fra parkeringsplasser utenfor sentrum av Paris.

– Dette hadde vært et effektivt tiltak ikke minst i Oslo. På lik linje med bysykler, kan folk kjøre elbiler inn og ut av sentrum for en billig penge. Dette ville ha vært et svært godt tiltak, sier Alstad.

Les også: Miljøvennlige biler for dyre for Norge

– Midlertidige tiltak

Fra Samferdselsdepartementet får Teknisk Ukeblad denne kommentaren:

– Dagens regelverk åpner for midlertidige trafikktiltak, dersom forholdene taler for det, for eksempel ved akutt luftforurensing. Myndigheten til å treffe vedtak som slike trafikkregulerende tiltak mot akutt luftforurensning ligger til kommunene og regionvegskontorene. For eksempel legger Oslo kommune i sin forskrift til grunn at man kan forby bruk av dieselbiler i slike akuttsituasjoner, sier seniorrådgiver i departementets kommunikasjonsavdeling, Edvard Andersen, i en e-post.

Les også: Bærekraftige hestekrefter

I loven

Han mener det er viktig å skille mellom midlertidig forbud - ved fare for eller ved akutt luftforurensning - og mer varige forbud.

– Mer varige forbud må hjemles i vegtrafikkloven, som en forskrift. Mer varige forbud mot dieselbiler er det ikke hjemmel for i loven i dag, og det arbeides per dags dato ikke med et slikt forbud i Samferdselsdepartementet. Det arbeides imidlertid med andre tiltak, slik som lavutslippssoner og køprising, sier Andersen.

Les også: Advarer mot dieselfly

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.