Å lade et batteri på 50 kWh vil ta mellom 4 og 17 timer, slår energimeldingen fast, uten å nevne hurtiglading. (Bilde: Eirik Helland Urke)

ENERGIMELDINGEN

Elbilforeningens visjon: Ladestasjoner med 10-15 ladeuttak på 350 kW hver

- En stor mangel at ikke Energimeldingen regner med hurtiglading, mener foreningen.

Regjeringens ferske energimelding tar utgangspunkt i et scenario med 700.000 elbiler i 2030.

Den slår videre fast at å lade et batteri på 50 kWh vil ta mellom fire og sytten timer avhengig av ladeeffekt.

– Dette inkluderer dermed ikke hurtiglading, det tas kun utgangspunkt i normallading, altså lading som gjøres på gata eller rundt husene til folk, sa generalsekretær Christna Bu i Norsk elbilforening på en høring om energimeldingen på Stortinget i går.

- Stor mangel

–  Det er en stor mangel at hurtiglading ikke er tatt høyde for, utdyper Bu overfor Teknisk Ukeblad.

I et 2030-perspektiv kan vi ifølge Bu se for oss langt flere elbiler og langt raskere lading.

– Dette er nødvendig om elbilene skal bli fullt ut konkurransedyktige. Det betyr at vi må planlegge for et robust, effektivt og tilstrekkelig utbygget hurtigladenettverk i Norge. Dette må politikerne ta innover seg, og ta med i arbeidet med energimeldingen, sier Bu.

Hun viser til at Miljødirektoratet til sammenligning allerede har kommet med en omfattende utredning for et lavutslippssamfunn som skisserer muligheten for 1,6 millioner nullutslippspersonbiler i 2030. Da kommer større elkjøretøyer i tillegg..

Effekten øker

Selv om vanlig effekt for hurtiglading er 50 kW, viste Bu til at Tesla allerede tilbyr hurtiglading på opp mot 130 kW.

Dette er imidlertid bare småtterier sammenlignet med hva som kan komme.

– Grupperingen som står bak ladestasjonene som er vanlige i Europa, Combo (CCS), har ladehastigheter på opp mot 350 kW som mål. I tillegg får vi biler med større batteripakker. Dette er ikke langt unna, det vil skje i løpet av noen få år. Samtidig viser energimeldingen til vår undersøkelse om at flesteparten lader hjemme.

– Å konkludere med at dette går bra, blir for enkelt. 2030 er kun 14 år fram i tid. Til da må vi ha et langt bedre hurtigladernettverk med langt større effekter. Det trenger vi en omtale av og visjoner om. Vi kan se for oss ladestasjoner med 10-15 ladeuttak som trekker 350 kW hver, altså rundt 5 MW per stasjon, sa Bu på høringen.

Vil styre Enova

Hun understreket at dette kan gi store muligheter for norsk næringsliv i form av grønne arbeidsplasser.

– Norge kan bli et testlaboratorium for elektrisk fornybar transport. I dag ligger vi allerede ti-femten år foran resten av verden, så i praksis er vi en testlab allerede. Dette gir oss kjempemulighter som vi bør utnytte før andre tar oss igjen, sa Bu.

Hun mener energimeldingen burde gi tydeligere føringer til Enova, som denne uken tildelte støtte til å bygge ladere på hovedveien mellom Stavanger og Tromsø. 

– Enova burde pålegges et ansvar for å passe på at ladeinfrastrukturen hele tiden ligger i forkant. Det bør også settes av tilstrekkelig med midler til at de nødvendige utbyggingene kan gjennomføres. Så får vi se på om dette bør gjøres av Enova eller en annen instans, sa hun.

– Tenker for smått

Hun etterlyste en overordnet plan for utbygging av ladeinfrastruktur.

– I dag er det usikkert hvem som har ansvaret og hvem som tar det. Noen steder, for eksempel i Oslo, kommer kommunen inn, andre steder ikke. Man kunne satt krav om regionale planer for ladeinfrastruktur, sa Bu.

Under høringen klaget flertallet av de som kom med innspill over svært knapp frist til å forberede seg. Energimeldingen ble lagt fram 15. april. Bu varslet at Elbilforeningen vil ettersende et skriftlig innspill om saken. Hun mener det må endringer til.

– Energimeldingen tenker rett og slett ikke stort nok når det kommer til elektrifisering av transportsektoren, sa Bu.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)