BØR MERKES MED LYS: Strømlinjer med høyde over 60 m er en sikkerhetstrussel, mener Luftfartsdirektoratet. (Bilde: Bendiksby, Terje )

Dyrt for nettselskaper

  • Kraft

Blir Luftfartstilsynets forskrift om luftfartshindre gjennomført, vil det påføre norske nettselskaper flere hundre millioner kroner i økte, årlige kostnader.

Må merkes

Det mener Energibedriftenes Landsforening (EBL).

Alle konstruksjoner eller gjenstander med en høyde på 60 m eller mer over bakken eller vannet, er luftfartshindre.

For å skjerpe sikkerheten i luften, bør disse merkes med farger, markører, lys eller lyd, ifølge Luftfartstilsynet.

Dyrt for kystselskaper

I forskriften gjør tilsynet unntak for luftkabler hvor mindre enn 100 meter av kabelspennet er høyt nok til å regnes som hinder.

30-50 norske strømnettselskaper vil likevel være nødt til å merke strømlinjene sine, mener EBL.

Forskriften vil i stor grad gå utover kystselskaper, spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge. Her er det mange spenn, master og linjer med høyde på mer enn 60 meter.

Beregner kostnadene

EBL vil svare på forslaget. De samler nå inn informasjon fra sine medlemsselskaper for å finne ut hvor mye en eventuell merking vil koste totalt.

Foreløpige beregninger for de neste tredve år viser at bransjen som helhet kan få en økt kostnad på flere hundre millioner kroner hvert år.

EBL planlegger et møte om saken med Samferdselsdepartementet over sommeren. Innen da vil EBL ha oversikt over hvor mange selskaper og kunder som kan bli påvirket.

– Man vil eventuelt merke merkostnaden gjennom økte tariffer, sier Kristin H. Høyland, næringspolitisk rådgiver på nett i EBL.

Heller kartsystemer

Hun forklarer at EBL ønsker andre metoder for å sikre et trygt luftrom:

– Vi bør videreutvikle sikkerhetssystemer som bruker kartdata, fremfor å merke hindringene med lys og lyd, sier Høyland.

EBL skal ha møte med Luftfartstilsynet 30. juni. Her vil EBL legge frem bransjens synspunkter og forslag til alternativ løsning.

Luftfartstilsynet har utsatt høringsfristen for forskriften til 15. august 2009.

Luftfartstilsynet uttaler seg ikke om enkeltstående kommentarer til pågående høringer.

Hvis forskriften trer i kraft, blir det 1. januar 2010.