Funnet: Flere vrakrester har allerede blitt funnet og tatt hånd om etter flystyrten. (Bilde: Reuters/NTB Scanpix)

AIR ASIA

Dykkere på vei ned til vraket av AirAsia-flyet

Har lokalisert fire store gjenstander.

Letemannskapene som forsøker å finne det savnede AirAsia-flyet i Javasjøen, har sent dykkere ned til bunnen av Javasjøen i håp om å finne flere vrakdeler.

Et opphold i uværet tirsdag gjorde at dykkerne kunne starte ferden ned mot havbunnen.

Indonesiske myndigheter mener de har lokalisert haleseksjonen og deler av flykroppen til Airbus A320-flyet, men sterk strøm, kraftig vind og høye bølger har hittil hindret dykkerne i å gå ned for å undersøke.

– Noen dykkere har begynt å dykke mot havbunnen, sier lederen for letemannskapene, Bambang Sulistyo, tirsdag.

Været ventes å bli dårligere igjen senere tirsdag.

Skip utstyrt med sonar har lokalisert fire store gjenstander letemannskapene håper er deler av flyet, men dårlig sikt har gjort det vanskelig å få endelig bekreftet at det er flydeler.

Les også: Aldri vært så få flyulykker som i 2014

Oransje bokser

Hittil er 37 døde hentet opp fra havet av de 162 som var om bord da flyet styrtet 28. desember, 40 minutter etter at det tok av fra Surabaya på en flight til Singapore.

Letemannskapet har prioritert å finne likene av ofrene som utenom sju var indonesiere. Mannskapene er imidlertid også svært interessert i å finne de såkalte svarte boksene, egentlig oransje, som inneholder ferdsskriver og taleregistrator, og som befinner seg i haleseksjonen.

Boksene sender ut signaler i 30 dager, men fortsatt er ikke noen signaler fanget opp, enda havet er grunt der flyet forsvant, og vraket trolig er lokalisert.

Årsaken til ulykken er fortsatt ukjent, men Indonesias meteorologiske institutt mener at tropiske stormer i området er en medvirkende årsak.

Les også: Milliardkontrakt til Kongsberg Automotive

Strengere regler

Indonesiske luftfartsmyndigheter har iverksatt en grundigere kontroll av den raskt voksende luftfartssektoren i landet som følge av AirAsia-ulykken.

En rekke nøkkelpersoner er suspendert eller flyttet til andre ansvarsområder, og strengere regler for prosedyrer før hver flyavgang er innført. Blant annet skal alle flygere brifes personlig om værforholdene før alle flygninger.

Indonesia er et av verdens raskest voksende markeder for flyreiser, og flere av landets flyselskaper er blant Airbus' og Boeings beste kunder.

Men sikkerheten er tvilsom. Det har vært mange ulykker de siste årene, og EU satte i 2007 alle indonesiske flyselskaper på listen over selskaper som ikke får lov å fly til EU-området. Siden er det gjort unntak for noen selskaper, blant dem AirAsia Indonesia og Garuda.

Les også:

Det savnede flyet er lokalisert

Dette er de verste flyulykkene siste ti år

Pilotene ba om å få fly uvanlig rute