IT

DNBs omfattende flytting av data var vellykket

Stengte nettbanken i pinsen.

Nettbanken var stengt i helgen. Nå er den oppe igjen.
Nettbanken var stengt i helgen. Nå er den oppe igjen. Bilde: Stein Jarle Olsen
NTB NTB NTB
25. mai 2015 - 09:09

DNBs mobil- og nettbank var oppe igjen søndag kveld etter å ha vært pinsestengt på grunn av flytting av dataer og IT-systemer.

– Flyttingen har vært vellykket, og vi har nå flyttet alle dataene og IT-systemene våre til et nytt, sikkert og helt moderne datasenter utenfor Stavanger. Dette er det største IT-flytteprosjektet som noensinne har vært gjennomført i Norge, sier konserndirektør for IT i DNB, Liv Fiksdahl.

Les også: Kan vi snart kaste alle betalingskortene?

Problemer med kort

Under flyttingen ble bankens nettbank, mobilbank og SMS-tjenester stengt fredag klokka 23. Betalingskort skulle fungere som normalt, men lørdag støtte likevel kunder på problemer med bankkortene sine.

Kortproblemene lørdag hadde ikke noe med omleggingen av datasystemene å gjøre, opplyste pressetalsmann Vidar Korsberg Dalsbø til E24.

Les også: Den første banken er klar med Java-fri innlogging

Green Mountain

Nett- og mobilbanken ble flyttet fra Evrys åtte datasentre til Green Mountain datasenter på Rennesøy i Rogaland.

Etter flyttingen har DNB testet og prøvekjørt nettbanken i normal drift, og alt ser ut til å fungere som det skal, opplyser banken.

TUs lesere har talt: TUs lesere har talt: Dette er de mest irriterende programmene  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.