Java og Ask Toolbar dominerte i toppen da TUs lesere kåret den mest irriterende programvaren. (Bilde: Montasje / Colourbox.dk)

DE MEST IRRITERENDE PROGRAMMENE

TUs lesere har talt: Dette er de mest irriterende programmene

Se resultatene fra spørreundersøkelsen.

Forrige uke spurte vi leserne om hvilken programvare de irriterer seg mest over. Alt fra Office-pakken til antivirusprogrammer og nettlesertillegg ble tatt med i spørreundersøkelsen.

Responsen var overveldende - snaut 3000 personer svarte, og over 1000 personer skrev sin ærlige mening om programmet de hadde stemt på.

Førsteplass: Java Plugin

Det kom ikke som et sjokk at Java tok førsteplassen. Programvaren er en nødvendighet for en rekke nettbankbrukere i Norge, men programvarens ry for sikkerhetshull og stadige oppdateringer er nærmest legendarisk.  

Tanken bak dette tillegget er egentlig god: Et grensesnitt som lar deg kjøre javakode i nettleseren gjennom en ekstern server.

Utførselen fra Oracle har derimot satt sinnene i kok hos våre lesere.

Eksperten:

– Kan du gjette hvilket program som kom først?

– Det må jo bare være Java. Feilene og oppdateringene er ekstra irriterende når programmet bare er en mellomløsning mellom deg og det du egentlig skal gjøre - for eksempel å betale en regning. Dette er et program du er tvunget til å forholde deg til, men egentlig ikke bryr deg om. Hvis det hadde vært usynlig for brukeren ville ingen reagert, sier Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier i IKT Norge.

– Det er som å snakke med resepsjonisten når du har dårlig tid og skal sjekke inn på et hotell. Det er ikke derfor du er der.

Les også: Dette irriterer oss mest på jobb

Torgeir Waterhouse
Torgeir Waterhouse er direktør for internett og nye medier i IKT Norge, og vår ekspertkommentator i kåringen. IKT Norge
Brukerne:

En tekstanalyse av de innsendte kommentarene viser at ordene «oppdateringer» og «oppdateres» er nevnt 255 ganger, og indikerer godt hva irritasjonen bunner i. For Java slutter aldri å legge ut oppdateringer. Små og store sikkerhetshull blir oppdaget og tettet over en lav sko.

«Jeg skal signere lånepapirer på bolig elektronisk, men har nå holdt på i mange timer uten at dette virker pga Java. Har byttet nettleser og har gjort det ene og det andre. Har til og med kontaktet en profesjonell IT-person, som heller ikke greide det. Har en helt ny iMac».

«Programmet er ustabilt og en formidabel tidstyv. Oppdateringer ser ut til å komme minst en gang i måneden. Det verste er at nettbanken bruker dette elendige programmet. Betaling av regninger med papirgiro er faktisk raskere enn nettbank ikke minst takket være den lange og kompliserte innloggingen.»

Les også: Java-fri BankID er forsinket

Slik så resultatene ut etter at snaut 3000 TU-lesere avga sin stemme over irriterende programvare. Skjermdump, Surveymonkey

Andreplass: Ask Toolbar

De to topplasseringene går hånd i hånd. Ask toolbar er en verktøylinje som installeres på PC-en din under Java-installasjonen dersom du glemmer å si fra om at du ikke vil ha den.

Dersom du med et uhell skulle installere den, fyller den opp en ekstra linje og skifter ut standard søkemotor i nettleseren din med sin egen søkemotor.

Oracle hevder selv at Ask er noe som henger igjen fra da de overtok Sun Microsystem i 2010, men ZDnet.com påpeker at Oracle mottar en god slump penger hver gang en bruker installerer verktøylinjen i et uoppmerksomt øyeblikk.

Eksperten:

– Hvorfor et selskap som Oracle vil assosieres med den slags programvare, og sparke beina under en hver potensiell brukers villighet til å bruke tjenestene deres, er «beyond me», sier Torgeir Waterhouse.

– Det som er fellesnevneren for Ask og Java er at de støyer til ting for brukeren. De hopper frem og viser seg der brukeren ikke er interessert i å se dem.

I et uoppmerksomt øyeblikk er det lett å trykke Skjermdump
Brukerne:

Våre lesere var nådeløse mot Ask Toolbar. Verktøylinjen «sniker seg inn gjennom Java og oppfører seg som en parasitt», «har ingen verdi i seg selv» og følges av en «tung avinstalleringsprosess».

«For hver oppdatering av Java blir du som bruker påtvunget ASK toolbar. Et program jeg ikke har bedt om, men som jeg må bruke tid på ikke å skaffe».

«Det finnes ikke et menneske som bruker denne! Det er kun en add-on som man har glemt å huke av etter man har installert er program på PCen. Så må man ta tiden til å slette den igjen til neste gang man installerer et program for da kommer den opp igjen! Ingen bruker Ask, Bing eller Yahoo. Alle bruker Google».

Tips: Dersom du bruker en Windows-maskin med x86-arkitektur kan du laste ned reklamefri java fra denne siden. Velg "Windows x86 Offline".

Les også: Vil du ikke bytte fra Windows XP? Her er et gratis alternativ

Tredjeplass: iTunes

iTunes stakk av med bronsemedaljen i kåringen. Selv tekniske brukere har hatt problemer med å forstå hvordan synkroniseringen virker, og mange sitter med en klump i halsen hver gang de plugger i en enhet og synkroniseringen starter.

En rekke brukere har endt opp med å miste mediefiler på iPhonen som følge av dette.

I tillegg får programvaren kritikk for å være lite intuitivt og for å ha dårlig brukervennlighet.

Funksjoner er vanskelige å finne, og man må ofte innom Google for å finne ut hvordan man utfører ulike oppgaver i programmet.

Eksperten:

– Den delen av iTunes som har med enheter å gjøre kan sammenlignes med Java igjen. Det er noe man må innom for å utføre det man egentlig skal.

– Når man først har slike mellomledd må alt være «dead obvious» for brukeren. Brukerne forventer at slike oppgaver skal være enkle og intuitive. Med en gang det blir vanskelig skaper det irritasjon.

– Når det er sagt ble jeg overrasket over å se iTunes så høyt på lista. Her hadde jeg forventet rene mellomledd, som Flash Player og Adobe Reader, påpeker Torgeir Waterhouse i IKT Norge.

Brukerne:

«Itunes er et program som aldri virker slik jeg tror det skal virke. Jeg slet lenge med å skjønne synkroniseringen mot telefonen (som jeg har sluttet med for lengst), hvor det man velger å *ikke* synkronisere blir slettet fra telefonen. Itunes har en forbløffende evne til å være uforståelig, og det irriterer meg mye, siden jeg etter 15 år som systemutvikler føler at jeg burde klare å bruke vanlige programmer. Det klarer jeg altså ikke :(»

Ordskyen viser de hyppigst brukte ordene i kommentarene leserne sendte til oss om de irriterende programmene. Skjermdump

To irritasjonsmomenter

Waterhouse påpeker to aspekter ved programvare som gjerne irriterer brukerne. Det første er når programvaren er en hindring på vei til den oppgaven du egentlig skal utføre, som Java og Flash Player.

Det andre er når programvare er utformet fra perspektivet til de som lager det, og ikke fra brukernes.

– Kommunale nettsider er et eksempel på dette. Her er kommunens funksjoner gjerne delt inn etter etater. Men dersom man skal finne informasjon om barnehager i kommunen bryr man seg ikke om det er oppvekst- eller skoleetaten som har dette som ansvarsområde, forklarer han.

Flere brukere la inn nye programmer i «annet»-boksen da den irriterende programvaren skulle kåres. Her er et sammendrag. Skjermdump

– Verktøy bør ta minst mulig plass

Gode brukeropplevelser får man når verktøyet man skal bruke virker logisk og enkelt å betjene. Verktøyet bør også operere mest mulig i bakgrunnen, slik at brukeren kan fokusere på selve oppgaven hun bruker verktøyet til, påpeker Tone Bratteteig, professor i design av informasjonssystemer.

– Hvis verktøyet skal ha oppmerksomhet så skal det helst være for å utvide mulighetene for hva man kan gjøre, ikke å få det til å virke . Litt som en virtuos fiolonspiller er oppmerksom på fiolinen for å spiller bedre - ikke som nybegynneren som også fokuserer på fiolinen, men strever med å lage lyd. Et dårlig brukergrensesnitt kan gjøre en erfaren bruker til en «nybegynner», påpeker hun.

Les også:

Dette er verdens 10 mest populære programmeringsspråk  

Disse maskinene kommer med Intels vifteløse prosessor  

Slik får du lest Mac-disker i Windows  +