Tenåringene må slippe til med sine ideer i digitaliseringen av offentlig sektor for å inspirere analoge tenkemåter, mener Dnb-sjef Rune Bjerke. (Bilde: Colourbox)

DIGITALISERINGSKONFERANSEN

DNB-sjefens råd for å lykkes med offentlig IT: – Ansett en fjortis

Ha en tenåring i ledergruppa, sier Rune Bjerke.

Lettere omskrevet er det et av kjernerådene fra konsernsjef Rune Bjerke i Dnb på Digitaliseringskonferansen torsdag.

Her er stat, kommune og it-bransje samlet for å gjøre opp status om og trekke hverandre opp til å løse it-utfordringene i offentlig sektor.

– Ha en tenåring i ledergruppa. Han eller hun bør helst være under 15, sier Bjerke.

Poenget hans er at offentlig sektor må være på bølgelengde med de som bruker de offentlige digitale tjenestene.

For lavt tempo

Utfordringen er at alle offentlige tjenester skal på nett i løpet av neste år.

Hvis det har en hensikt, vel og merke.

Onsdag kom rapporten som avdekker at tempoet er for lavt. En stor andel etater tror ikke på at de selv kommer i mål i tide.

Les mer: Den offentlige digitaliseringen går ikke helt på skinner

Rikets tilstand

Difi har ansvaret for at it-utviklingen går som den skal.

Direktoratet har gjort opp sin egen status, som kalles «Rikets tilstand».

Den viser at ting skjer, men ikke i ønsket takt.

Den faktiske tilstanden er bedre enn sitt rykte.

  • Fellesløsningene, som Id-porten og Altinn, blir mye brukt
  • De fleste innbyggerne er motiverte og kompetente
  • Det er gode digitale tjenester som er kommet på plass

Men det er også mye som gjenstår:

Fortsatt foregår mye informasjonsutveksling på papir.

Det er satt krav til digitalisering, men etatene har ikke klart å følge opp.

Du kan granske detaljene her.

Konsernsjef Rune Bjerke i Dnb kommer med klare råd fra sin braksje om hvilke grep Difi-sjef Ingelin Killengreen bør ta for å få opp tempoet på digitaliseringen i offentlig sektor. Espen Zachariassen

- Spør brukerne

Konsernsjefen i Dnb var hentet inn til konferansen for å se på paralleller til bankenes mangeårige erfaringer med selvbetjeningsløsninger for kundene.

– Hvis vi skulle betjent dagens nettbankkunder manuelt, måtte vi ansatt 12.000 flere, sier han.

Han råder stat og kommune til å trekke brukerne med seg i utviklingen.

Og de er interessert i å være med.

– Da ser dere brukernes behov. Vi ba kundene om hjelp til å teste ulike innloggingstjenester og fikk 600 frivillige på ett døgn, sier Bjerke.

Han anbefaler også å bruke teknologien til å være mer personlig i den digitale tjenesteytingen.

– Og rydd opp i de digitale løsningene. Vi rydder i infrastruktur og forenkler maskinparkene våre for å drive mer effektivt, sier Bjerke.

Teknisk Ukeblad kommer tilbake med et intervju med Difi-direktør Ingelin Killengren om hvilke grep som skal få opp tempoet.

Les også:

Bedriftene synes egen IT-avdeling er for treg

Kontraktene renner inn for IT-Norge, men næringen mangler 20.000 hoder

På syv timer prosjekterte 16 ingeniører 20 kilometer vei