Nissan Leaf var den bilen flest importerte til Norge i fjor. Her er oversikten over de ti mest populære bilene å importere i 2014. Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikk. (Bilde: Kjersti Magnussen/ Teknisk Ukeblad)

REGELVERK FOR BILER

Disse bil-reglene skal regjeringen endre

Topphastigheten på bobil kan øke fra 80 til 100 kilometer i timen.

Kjøper du en bil som koster litt, kan du spare mye på å importere den selv. Men i dag er det mange og vanskelige regler å forholde seg til, for de som ønsker å gjøre dette.

Det kan det kanskje bli en endring på, dersom Samferdselsdepartementet får støtte i forslag til nye regler.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Forenkling av regler

– Bilinteresserte og bobileiere kan se frem til flere endringer i forskrifter og regler. De neste månedene sender Samferdselsdepartementet en rekke forslag til endringer i forskrifter ut på høring. Vi håper på stort engasjement og gode innspill i arbeidet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Solvik-Olsen ønsker nemlig å forenkle en rekke forskrifter den kommende tiden.

– Vi har de siste 1,5 årene igangsatt og gjennomført et omfattende arbeid med Vegdirektoratet for å finne løsninger på en del problemstillinger mange har vært opptatt av i lang tid. Mye av dette er kompliserte saker som involverer internasjonalt regelverk, og hvor landene har en felles interesse i å opprettholde forutsigbare og harmoniserte regler, sier han.

Men legger til at Samferdselsdepartementet likevel ser at det ofte finnes handlingsrom til å lage bedre norske løsninger enn det vi har i dag.

– Nå kan vi begynne å vise frem resultatene av arbeidet, og jeg håper på gode innspill fra mange engasjerte gruppe r når forslag til forskriftsendringer sendes på høring i månedene fremover, oppfordrer samferdselsministeren.

Oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge

Enklere import

Planen er å få endringer på plass fra årsskiftet.

Departementet ønsker å forenkle kjøretøyforskriften, §1-15, som vil gjøre det enklere for privatpersoner å importere drømmebilen hjem til Norge.

Solvik-Olsen sier mange opplever dagens ordninger som unødvendig restriktive og byråkratiske.

I dag tolkes regelen som om kjøretøyet må være nærmest som fabrikkny for å anses som original, og for kunne importeres under §1-15. Nytt panser, ny støtfanger eller endrede interiørelement kan være nok til at enkelte har blitt nektet registrering.

– Vi arbeider for å gjøre regelen romsligere, men samtidig ivareta trafikksikkerhetsperspektivet på en god måte. Dette vil også omfatte entusiastene med interesse for lastebiler, sier Solvik-Olsen.

Oversikt: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Enklere med USA-biler

Departementet ønsker også å foreta justeringer i lysregler, med sikte på at sidemarkeringslys og oransje markeringslys i front skal kunne brukes, noe som er vanlig blant annet i USA.

I tillegg til det vil det skje justeringer i regelverket for opp- og nedvekting av kjøretøy.

– Opp- og nedvekting av kjøretøy er en problemstilling vi har fått mange henvendelser på, og nå forsøker vi å forenkle. Bileier vil fortsatt måtte svare for avgiftsdifferanser om en bils kategori blir endret, men mulighetene for å gjøre en slik omkategorisering vil bli klarere, sier Solvik-Olsen.

Sjekk kartet: Sjekk kartet: Her kommer det ny asfalt i år

Vil myke opp reglene

Når det kommer til utfordringene man møter i dag, dersom man ønsker å ta med seg en tilhenger hjem fra utlandet, kan dette også bli endret.

Amerikanske tilhengere og campingvogner kan nemlig avvike noen centimeter fra kravene etter norske regler, og i praksis være umulig å registrere i dag. Dette gjelder også hengere med bremsesystemer som er ulike fra de vi har i Norge.

– Vi ønsker å myke opp regelverket, samtidig som vi skal stille klare krav til funksjon slik at trafikksikkerhetsperspektivet er ivaretatt, sier Solvik-Olsen. 

Oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Endringer for bobil

Det arbeides også med flere endringer for kontrollintervall for periodisk kjøretøykontroll spesielt for bobiler.

Samferdselsdepartementet ønsker å likestille bobiler og personbiler ved å redusere bobilenes krav til periodisk kjøretøykontroll hvert år til annenhvert år.

I tillegg ønsker departementet å økt topphastighet fra 80 til 100 kilometer i timen.

– Det skaper frustrasjon hos mange medbilister at bobiler med vekt 3,5 – 7,5 tonn må ligge under fartsgrensen på veier med fartsgrense over 80 km/t Det var tilsvarende begrensning på utrykningskjøretøy, men den begrensningen fjernet vi i fjor. Nå fortsetter vi forenklingsarbeidet, sier Solvik-Olsen.

Det gjøres også et arbeid på ferjetakster for bobiler og campingbiler slik at regelverket skal bli mer rettferdig.

Ferjefri E39: Ferjefri E39: Vil bygge flytebru som et gigantisk sykkelkjede

Positivt overasket

Bilimportørenes landsforening (BIL) er svært positive til departementets forslag til regelendringer.

– Vi synes dette ser bra ut. Det er bra med effektivisering og forenkling av tungvinte regelverk og rutiner, samtidig som trafikksikkerheten ivaretas, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL, til Teknisk Ukeblad.

Lillemork mener dessuten at både økt fartsgrense for bobiler og forenkling av regler for opp- og nedvekting av kjøretøy vil ha stor betydning.

– Fartsgrense 100 km/t for bobiler med tillatt totalvekt over 3,5 tonn, i likhet med det som gjelder for enda større busser i Europa, tror vi er bra for trafikksikkerheten, sier han.