SLUKKET: Ved Ise stasjon på Østre linje er lyssignalene erstattet med digitale løsninger. Og nå har Jernbaneverket laget ønskeliste for resten av landets jernbanenett. (Bilde: Espen Zachariassen)

ERTMS

Digitale tog i hele landet

Vil starte nasjonal utbygging før pilotprosjektet er klart.

ERTMS

  • European Rail Traffic Management System (europeisk standard for togsignaler) omfatter kommunikasjonssystemet gsm-rail (gsm-r) og kontrollsystemet European Train Control System (ETCS).
  • Lyssignalene langs sporet erstattes av baliser og akseltellere i sporet, som gir lokomotivfører informasjon på en skjerm.
  • Utbygging i Norge planlagt 2015–2030 med prislapp 15 - 20 milliarder kroner.

Jernbaneverket jobber med å få velsignelse fra Samferdselsdepartementet til digitalisere togsignalene på alle landets strekninger.

Etter planen skulle man først hente erfaringer fra pilotstrekningen på Østfoldbanens Østre linje.

Les mer: Slik skal jernbanen bli digital

Alt på en skjerm

På den såkalte erfaringsstrekningen mellom Rakkestad og Ise er signalmastene fjernet til fordel for trådløs kommunikasjon som gir lokomotivføreren nødvendig informasjon på en berøringsskjerm på dashbordet.

Prøvekjøringen tar til i november, og 10. august 2015 skal hele strekningen mellom Sarpsborg og Ski settes i ordinær drift med den nye teknologien.

Her bør du lese: Dette er Norges mest moderne tog

Kan ikke vente

Men Jernbaneverket har kommet frem til at utbyggingen ikke kan vente på pilotprosjektet.

– Vi har høstet såpass med erfaringer fra dette prosjektet at vi ønsker å gå videre på nasjonalt plan, sier nybakt prosjektsjef Eivind Skorstad.

Bakgrunnen er i hovedsak den dårlige tilstanden til dagens signalanlegg og kommende jernbaneutbygginger, der nye forskrifter stiller krav om ERTMS.

Det handler også om at fagfolk med kompetanse på området får holde seg varme.

Les også: – Alternativet er å legge ned jernbanen

NASJONAL: Eivind Skorstad er prosjektsjef for ERTMS nasjonalt og satser på raskere utbygging, avhengig av finansiering og om man får bygget ut flere linjer samtidig. JBV

Raskere

I utgangspunktet skal hele nettet være ferdig utbygget i 2030, med en prislapp på mellom 15 og 20 milliarder kroner.

Skorstad tror det kommer en diskusjon om raskere utbygging.

– Når vi først har planen klar, vil vi lete etter måter å få gjort dette raskere på. I andre europeiske land ser de så stor effekt og besparelse at de kjører opp tempoet på utbyggingen, sier prosjektsjefen.

Han vil ikke antyde hvor mange år tidligere det kan skje. Det avhenger av finansiering og om man får bygget ut flere linjer samtidig.

– Men dere har jo ikke en gang prøvekjørt testtoget på pilotlinjen?

– Nei, vi må ikke kjøre tog for å fange opp de første erfaringene. Det handler like mye om prosesser fra planlegging, kontrakter og utrulling, svarer Skorstad.

12. august var han i møte med Samferdsels­departementet og la frem de nye planene.

Så du denne? Nå blir det god mobildekning på toget

Staten avventer

I Nasjonal Transportplan (NTP) 2014–2023 er det lagt inn bevilgninger for seks milliarder kroner av en total pakke på opp mot 20 milliarder kroner.

Raskere utbygging kan kreve raskere penger.

Departementet har ikke fått en endelig anbefaling om strategi fra Jernbaneverket og har derfor ikke vurdert saken.

Men senior­rådgiver Terje Falch ved Baneseksjonen gir et hint:

– NTP skal revideres om fire år, og den videre prioriteringen av ERTMS vil da stå sentralt, sier Falch i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

Her bygges det først

Jernbaneverket har allerede laget sin ønskeliste over hvilke strekninger som skal bygges ut med ERTMS først:

  • Bergensbanen, Nordlandsbanen, Ofotbanen­
  • Rørosbanen, Sørlandsbanen, Vestfold­banen, Østfoldbanen, Drammensbanen
  • Gjøvikbanen, Askerbanen, Drammens­banen, Spikkestadbanen, Oslo S
  • Dovrebanen, Hovedbanen (Oslo–Eidsvol­l), Gardermobanen, Eidsvoll–Lilleham­mer, Kongsvingerbanen

Les også:

Norske tunneler får DAB-dekning

Telenor, banker og Cyberforsvaret får bryne seg på et ekte dataangrep

– For lite forskning på IT