IT

Dette skal danke ut Google

UTFORDRER GOOGLE: Bakgrunnsbildet endrer seg daglig, men omtrent lik ser den altså ut, startsiden til Microsofts nye storsatsing på søk.
UTFORDRER GOOGLE: Bakgrunnsbildet endrer seg daglig, men omtrent lik ser den altså ut, startsiden til Microsofts nye storsatsing på søk. Bilde: Microsoft
Leif Hamnes
28. mai 2009 - 19:19

Navnet på Microsofts nye søkemotor overrasker ingen som har vært nysgjerrige på forhånd.

Les også: Ny søkemotor fra Microsoft

Til slutt ble altså storsatsingen, som på utviklingsstadiet har hatt navnet Kumo, omdøpt til det enda mer kortfattede Bing.

Binging?

Årsakene bak navnevalget er sikkert mange og velbegrunnede.

Men Microsoft har nok ingenting imot om deres nye tjeneste blir en farsott på linje med Twitter og Google, ved at det oppkalles et eget verb i språket etter den.

Og uttrykket «å binge noe» går vel alltids an å bli vant til, vel å merke dersom tjenesten er noe tess.

Dette siste og avgjørende punktet skal brukere i USA og Canada kunne gjøre opp sin egen mening om når søkemotoren blir operativ i tidsrommet 2. – 3. juni.

Europa må vente

Her på berget må vi smøre oss med tålmodighet for å teste ut Bing for alvor en stund til.

Søkemotoren kommer nemlig foreløpig kun i beta med begrenset funksjonalitet i Europa, opplyser Microsoft i en pressemelding.

Men vi har visst noe å se fram til, skal vi tro softwaregiganten – som altså håper Bing skal fravriste Google statusen som nærmest enerådende på søk.

Beslutningsmotor

Sentralt står en tanke om søk som beslutningsstøtte.

Sentralt står en tanke om søk som beslutningsstøtte.QUICK TABS: Bing skal utmerke seg ved å skreddersy søkene bedre enn vi har sett tidligere, ifølge Microsoft.
Spesielt gjelder dette fire hovedområder:

  • Å ta en kjøpsbeslutning
  • Planlegge en reise
  • Undersøke en helsetilstand
  • Finne en lokal leverandør eller forretning
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Å gjøre et godt, relevant søk kan være tidkrevende. Ofte må man justere søkekriteriene flere ganger før man finner frem til akkurat den informasjonen man er på jakt etter, uttaler Toni Fadnes, Direktør for Consumer & Online i Microsoft Norge.

30 prosent av alle søk avsluttes uten at man har fått gode nok søkeresultater, fortsetter han.

– Med Bings fokus på beslutning og handling gjør vi noe med dette problemet, sier Fadnes.

Coming soon

I den endelige versjonen, som altså europeere foreløpig må vente litt lenger på, skryter Microsoft av flere tjenester som inntil videre bare har sine amerikanske navn:

Med Web Groups og Related Search kategoriserer Bing ut fra hvilke områder man ønsker søke i. Det være seg nyheter, shopping, reise, video eller bilder.

Quick Preview gir forhåndsvisning av sidene, for lettere å avgjøre relevans av siden.

Seniment Extraction skal gi brukerne eksperttips og anmeldelser av produkter man søker etter og vurderer å kjøpe.

I tillegg kategoriserer tjenesten Bing Travel lokalisering, pris og bekvemmeligheter med fargekoder – mens en egen priskalkulator gir deg hint om når det er lurest å handle flybilletten på en gitt strekning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.