Den nye avfallstasjonen på Sandbakken i Hvaler blir noe helt for seg selv, og skal blant annet levere elektrisitet til den lokale avdelingen av Fredrikstad brannstasjon. (Bilde: Kjersti Magnussen/TU)
Den nye gjenvinningsstasjonen blir formet som en rampe i betong, rundt 2,4 meter høy, med plass til 19 skråstilte containere til papp, plast, trevirke etc. (Bilde: Halvor Torgersen)
Bilene kjører opp på rampen og kan stoppe i to sidefelt. Når det sorterte avfallet er levert, kjører folk ut på andre siden. (Bilde: Halvor Torgersen)
(Bilde: Halvor Torgersen)
(Bilde: Halvor Torgersen)

SANDBAKKEN GJENVINNINGSSTASJON HVALER

Dette blir Norges første smarte avfallsstasjon

– Vi bare tegnet inn det vi syntes var smart. Og så ville politikerne ha full pakke.

Hvaler kommune er ikke som andre kommuner. Nylig har 70 innbyggere bestemt seg for å installere solceller på taket. Og når hyttefolket rykker inn og mangedobler innbyggertallet i den lille kommunen neste sommer, står en splitter ny avfallstasjon helt utenom det vanlige og venter på dem.

– Vi har vridd bygget mot sør, slik at solcellene får maksimal effekt av sola, sier teknisk sjef i Hvaler kommune, Jan R. Aspheim til Teknisk Ukeblad.

Ikke planlagt

Den nye og langt mer effektive avfallstasjonen skal fungere som en teststasjon for solenergi, og som en lokal energiprodusent som forsyner administrasjonsbygg, den lokale brannstasjonen, elbiler og trolig flere nærliggende bygg med elektrisitet.

Det lå ikke i kortene at den nye gjenvinningsstasjonen skulle bli Norges første smarte avfallstasjon da kommuneadministrasjonen startet planleggingen for noen år tilbake.

Men etter at teknisk sjef bestemte at de trengte tak over rampen og bodene hvor folk skal kvitte seg med papir, metall, trevirke og plast, så tok det ene det andre.

Les også: Den flytende byen skal romme tre fjell og 50.000 innbyggere

Den nye gjenvinningsstasjonen blir formet som en rampe i betong, rundt 2,4 meter høy, med plass til 19 skråstilte containere til papp, plast, trevirke etc. Halvor Torgersen

Alt, med en gang

I desember i fjor vedtok kommunepolitikerne å bruke rundt 15 millioner kroner på den innovative avfallstasjonen. I tillegg kommer 3,5 millioner til solceller og vindmøller.

– Når taket først var der, hvorfor ikke kle det med solpanel? Og samtidig teste ut flere forskjellige typer solceller, så vi vet hvilke som virker best her på Hvaler? Og hva med vindmøller? Jeg var skeptisk til hvor langt de ville gå, da de behandlet budsjettposten. Men politikerne ville ha alt, med en gang. Nå blir det avfallsstasjon med både solpanel og turbiner allerede neste år, sier Aspheim.

  • Rundt 1200 kvadratmeter med seks ulike solcellemoduler skal monteres på taket, og vil til sammen kunne produsere cirka 152 megawattimer i året til daglig drift og samtlige bygg på tomten, i tillegg til nærliggende bygg, belysning og lading av elbiler.
  • Fire små spiralformede micro-vindmøller, hver på cirka 4 kilowatt og sju meters høyde, skal  kunne produsere rundt 41 megawattimer i året.
  • Overskuddstrøm skal lade små, veggmonterte batterier, og/eller mates inn i strømnettet og selges til Fredrikstad Energi.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

Bilene kjører opp på rampen og kan stoppe i to sidefelt. Når det sorterte avfallet er levert, kjører folk ut på andre siden. Halvor Torgersen

Anbud til høsten

– Det er ikke tatt endelig stilling til hva slags typer solcellemoduler og vindturbiner vi går for, vi jobber i øyeblikket med forprosjektering. Anbudet går ut til høsten, sier prosjektleder Atle R. Bjørge i Fredrikstad Byggettersyn as.

Det er heller ikke avklart hvor mange bygg i nærheten som skal få strøm fra gjenvinningstasjonen. Derfor foreligger det heller ingen beregning av det totale energibehovet.

Anlegget vil komme til å bruke elektrisitet fra strømnettet i perioder, mens det vil levere overskuddstrøm i andre perioder, typisk sommerstid.

Det ble for dyrt å legge strøm til denne tunnelen: Det ble for dyrt å legge strøm til denne tunnelen. Nå skal den lyses opp av solceller

Lade el-biler

Elektrisiteten skal ikke bare lyse opp uteområdene og nærliggende veier, men også lade el-biler om natten.

– Vi kjøpte nylig en el-bil til hjemmetjenesten. Vi kommer fortløpende til å erstatte flere av de kommunale kjøretøyene med elbiler, etterhvert som de blir for gamle, sier Aspheim.

Den nye avfallstasjonen vil ha form som en rampe som støpes i betong, med skråstilte "lommer" i betong med plass til 19 containere med ulik sorteringsgrad. Hyttefolk og fastboende kjører i en retning oppå rampen, kvitter seg med avfallet og kjører ut i samme kjøreretning.

– Vi vil få unna trafikken langt enklere enn i dag. Det skal bli et rent og lyst sted, som skal være hyggelig og sikkert å bruke. Taket vil forhindre unødvendig regnvann i søppelet, noe som kommer til å redusere avfallsregningen til kommunen. De må nemlig betale for hvert kilo avfall de leverer til det sentrale avfallsmottaket, sier Aspheim til Teknisk Ukeblad.

Byggestart er planlagt førstkommende høst, og hele avfallstasjonen skal stå klar våren 2016.

– I mai kommer hytteboerne og rushet starter. De mangedobler innbyggertallet i kommunen i sommermånedene, så da må vi bare være ferdig, sier Bjørge.

Les også: Nå produserer denne gamle fisketråleren strøm