Plattformdekket til Ivar Aasen-utbyggingen er om lag 90 prosent ferdigstilt. Denne uken har administrerende direktør i Det norske, Karl Johnny Hersvik vært på besøk ved Singapore-verftet SMOE. Det norske angrer ikke på valget av det asiatiske verftet. (Bilde: ALAN NG)

IVAR AASEN

Det norske valgte Asia for Ivar Aasen: – Helt klart et riktig valg

Men etter ni millioner arbeidstimer kan kritiske designfeil fortsatt oppdages.

Partnerskap i Ivar Aasen

Etter unitiseringen ser eierskapet i Ivar Aasen slik ut:

  • Det norske oljeselskap: 34,7862 %
  • Statoil Petroleum: 41, 4730 %
  • Bayergas Norge: 12,3173 %
  • Wintershall Norge: 6,4651 %
  • VNG Norge: 3,0230 %
  • Lundin Norway: 1,3850 %
  • OMV Norge: 0,5540 %

Mens det ene etter det andre Asia-prosjektet har sprukket kraftig på tid og kostnader, er oljeselskapet Det norske strålende fornøyd med sitt valg av Singapore-verftet SMOE.

Prosjektet er om lag 90 prosent ferdigstilt og etter ni millioner arbeidstimer konkluderer ledelsen i Det norske med at alt er på stell.

Det bekrefter administrerende direktør Karl Johnny Hersvik for Teknisk Ukeblad på telefon fra Singapore.

– Rett valg, ingen tvil

Sammen med prosjektdirektør Olav Henriksen, prosjektleder for plattformdekk Snorre Fossum og kommunikasjonssjef Rolf Jarle Brøske har de i starten av desember besøkt SMOE-verftet som har kontrakten på Ivar Aasen topside.

Selv om kritikken tidvis har haglet mot norske prosjekter som har tildelt asiatiske verft store kontrakter, er ikke Det norske i tvil om at de valgte riktig da de gikk for Singapore-verftet.

Direktør for prosjekter Olav Henriksen sier at de følte seg trygge ved tildelingen – og at de ikke minst føler seg trygge nå.

– Da verftet ble valgt visste vi at vi valgte et verksted med godt renomme. De har levert gode produkter til oljesektoren tidligere. Også gode produkter etter Norsok-spesifikasjoner som i seg selv er rimelig krevende, sier han.

Han sier at SMOE og Det norske gjennom tett samarbeid er i ferd med å få et svært godt produkt på plass.

– Jeg tror nettopp det er årsaken til suksess: Vi har jobbet godt og tett sammen med SMOE og kontraktørene. Sammen har vi klart å løse felles oppgaver og utfordringer. At vi valgte den rette leverandøren til Ivar Aasen er det nok ingen tvil om, ifølge Henriksen.

Relasjoner i Asia

Norsk og asiatisk forretningskultur er ikke nødvendigvis to kulturer som harmonerer sammen. Karl Johnny Hersvik og de andre Det norske-sjefene mener at det å forstå disse forskjellene har vært viktige.

– Vi har fått lett tilgang på ledelsen om det har vært noe vi trenger støtte fra dem på. De har vært veldig lydhøre og de har vært gode diskusjonspartnere for planer fremover. Vi har lært av dem, og de har lært av oss. Det har vært en bra måte å samarbeide på, sier Snorre Fossum.

– I Asia betyr dette med relasjoner ganske mye. Det at man har brukt litt tid på dette tror jeg har vært veldig viktig. Det er ikke alltid vi nordmenn forstår hvor mye det egentlig har å si, understreker han.

I tillegg pekes det på at Ivar Aasen har fått fullt fokus på det asiatiske verftet.

– En stor fordel med å ha prosjektet i Singapore har vært at det har vært det eneste prosjektet på olje og gass de har hatt nå.

Ivar Aasen-dekket bygges ved SMOE-verftet i Singapore. ALAN NG

Kan oppdage designfeil

Henriksen sier til Teknisk Ukeblad at de for øyeblikket ser ut til å kunne levere Aasen både på tid og på budsjett.

– Per i dag er vi i stand til å levere i henhold til de forventningene og det som ble lovet fra vår side i plan for utbygging og drift (PUD), både på budsjett og tidsplan. Målet er produksjon av første olje i 4. kvartal 2016, og i dag er det ingenting som indikerer at vi ikke klarer det. Det samme gjelder budsjettmessig, ifølge Henriksen.

Men selv om prosjektet nå er om lag 90 prosent ferdig, er det fortsatt uforutsette ting som kan dukke opp.

– Vi har nettopp begynt uttesting av utstyr og systemer. Erfaring fra de fleste prosjekter vi har vært involvert i har vel egentlig vist at det kan skje ett eller annet uforutsett på dette tidspunktet som man ikke har tatt høyde for i planene, sier Henriksen.

– Dette er ting man ikke kjenner til, og det kommer gjerne litt overraskende på. Det kan være for eksempel designfeil som man ikke oppdager før reell test. Slike ting er det eneste som kan skape utfordringer for oss nå, slik jeg ser det, sier Henriksen.

Likevel ser det ifølge Det norske-sjefene ut til at det ikke er noe som skal gå feil.

– Vi er som sagt i gang med testingen og det ser absolutt ikke ut som at det er designfeil eller andre uforutsette ting som dukker opp.

Kvalitet og service

Kommunikasjonsdirektør Rolf Jarle Brøske sier til Teknisk Ukeblad at et prosjekt som dette i Singapore representerer et gedigent samarbeid mellom norsk og singaporsk næringsliv.

– En veldig stor andel av leveransene til dette prosjektet kommer fra underleverandører. Ofte er de norske. Vi har sett flere norske underleverandører som hver dag jobber på Ivar Aasen. Det representerer god verdiskapning, sier han.

På spørsmål om de hadde valgt Singapore-verftet igjen, sier Henriksen:

– På de budene som kom inn var dette helt klart det rette valget. Basert på den kvaliteten, den servicen og den leveransen vi nå ser at vi får, så har det helt klart vært det rette valget for dette prosjektet.

– Men hva som blir det rette på neste prosjekt som eventuelt kommer, det må tiden vise. Det må man se da, ikke nå, sier han.