Den nye danske tankbilen veier 2,7 tonn mindre enn en standard tankbil, og har plass til seks prosent mere last.

KARBONFIBER OG HØYFAST STÅL

Denne tankbilen veier 2,7 tonn mindre enn forrige modell

Fredag presenterte den danske tankbilprodusenten VM Tarm sitt nyeste produkt. Den nye tankbilen har gjennomgått en stor vektreduksjon sammenliknet med standard tankbiler, og veier 2,7 tonn mindre enn tidligere modeller. Det skriver det danske Ingeniøren.

Økt last ved lavere vekt

Arbeidet med å redusere vekten på tankbilen har pågått over lang tid, og har fått støtte fra den danske Miljøstyrelsen.

– Hovedmålet vårt har vært å redusere egenvekten på tankbilen, og å øke nyttelasten, sier sivilingeniør Thomas Markussen i VM Tarm til ing.dk.

Tall fra produsenten viser at den reduserte vekten fører til seks prosent økt last, sammenliknet med på standard tankbiler ved å erstatte rustfritt stål med karbonfiber og høyfast stål.

– Vi er veldig fornøyde med resultatet, sier teknisk sjef Brian M. Andersen i VM Tank.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Bytter ut rustfritt stål

Underveis i arbeidet har VM Tank samarbeidet med både SAF Danmark, Volvo og Autohuset Vestgaard og Svensk stål AS.

En av utfordringene med å gå fra rustfritt stål til høyfast stål har, ifølge Markussen, vært at stålplatene er tynnere enn de rustfrie platene, og dermed krever mer presisjonsarbeid.

– Det stiller store krav til utførelsen av detaljene, så det har gått med mye tid til detaljarbeid og sveising, sier han.

I tillegg til bruken av høystyrke stål har produsenten brukt karbonfiber der det har vært mulig.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Spares inn på tre år

Både høyfast stål og karbonfiber er dyrere enn rustfritt stål. Men ifølge produsenten vil den økte nyttelasten gjøre at kostandene spares inn allerede etter tre år.

– Vareeierne kan transportere mere per tur, og sparer dermed inn pengene raskt, sier Markussen.

Tidligere forsøk med lette tankbiler har vist at levetiden på bilene har blitt redusert likt som vekten. Det er ifølge produsenten ikke tilfellet her.

– Vi forventer ingen reduksjon i tankbilens levetid. Det kan oppstå noe mer rust på enkelte deler av bilen, men de vil være enkle å skifte ut, sier Markussen.

Les også:

Disse veiene får ny asfalt i sommer

Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet