UTFORDRER: Samsung Galaxy Tab. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Den nye seddelpressa

  • ftdata

IFA: Hans-Günter Börgmann tror bransjen etter flere tidligere forsøk nå vil lykkes med tablet-PC-er / pad-er. Dag Yngve Dahle
IFA / BERLIN: Hans-Günter Börgmann er blant dem som vurderer å investere i messas snakkis.

Samme design

– Jeg vurderer å kjøpe en. Hvis denne ligger på stuebordet, tror jeg både kona og barna vil bruke den ofte, sier Börgmann mens han sjekker ut Samsungs Galaxy Tab.

Han har veska full av brosjyrer om andre iPad-konkurrenter. Han vil ikke ha en iPad.

– For meg er funksjonaliteten avgjørende. Design er mindre viktig. De fleste iPad-konkurrentene har dessuten omtrent samme design som iPad. Forskjellen er minimal, sier 42-åringen, som er direktør i dokumenthåndteringsselskapet Iron Mountain i Hamburg.

UTFORDRER: Toshiba Folio 100. Dag Yngve Dahle

Melkeku

Mange skvatt da Samsung avslørte prisen for Galaxy Tab. 7500 kroner skal de ha for herligheten.

En så høy pris viser at Samsung og andre elektronikkselskaper ser dette som et produkt folk er villig til å betale mye for. Pad-en er blinket ut som den nye seddelpressa.

– Jeg er ikke helt sikker på om de vil lykkes med det. Med slike priser tror jeg mange kjøper en laptop eller netbook i stedet. Da forblir pad-ene et nisjeprodukt. Får pad-ene bedre funksjonalitet, for eksempel tekstbehandling og fotoredigering, kan pad-ene bli et masseprodukt. På den annen side: Kommer prisene ned mot 400 Euro, kan pad-ene bli storselgere slik de er nå, sier Börgmann.

Les mer: En slange i Appleparadiset

UTFORDRER: Viewsonic Viewpad 100. Dag Yngve Dahle

Mange å velge mellom

En rekke produsenter brukte messa til å lansere sine konkurrenter til Apples iPad.

I tillegg til Samsung slapp Toshiba sin Folio 100, LG stilte ut sin LG Optimus Pad og Hannspree kom med sin Hannspree 10".

I tillegg kom mindre kjente produsenter på banen. Viewsonic presenterte ViewPad 100, A-rival lanserte A-pad, E-Noa presenterte Interpad og For You Digital viste fram MX10.