IT

De utvikler det forskeren kaller «en radiosensasjon»

Espen Systad har gjort om vekker-appen capsule.fm til skreddersydd døgnradio. Her fotografert i Berlin – sammen med kollega Marte Kilde Arnøy, som er ansvarlig for testing og innhold.
Espen Systad har gjort om vekker-appen capsule.fm til skreddersydd døgnradio. Her fotografert i Berlin – sammen med kollega Marte Kilde Arnøy, som er ansvarlig for testing og innhold. Bilde: Asbjørn Svarstad
26. okt. 2015 - 13:22

Capsule.fm

  • Capsule.fm består av tre fast ansatte og tre hjelpere.
  • Hovedbase i Berlin.
  • Teamet har jobbet i tre år med appen.
  • Siste utgave ble lansert i september 2015.
  • Prosjektet er selvfinansiert.
  • Selges via Apple iOS.
  • Suksess så langt i Norge, USA, Tyskland og Japan.

TEKNIKK

  • Capsule.fm setter sammen personlige lydstrøm basert på info-kapsler på brukerens enhet
  • Noen kapsler er allerede lydbaserte (musikk og podcasts), andre omgjøres til lyd fra data eller tekster ved hjelp av TTS (Text to speech).
  • Hvor du er, hva som skjer, og hva du driver med, påvirker lydstrømmen. Capsule.fm ærer fra hvordan du navigerer, hva du hopper over, hva du liker og deler, og hva du vil høre mer av. 

Mye har skjedd med Capsule.fm, siden TU ifjor omtalte prosjektet. I disse dager lanserer teamet en ny versjon. Nå handler det om en helt ny måte å tenke radio på.

Medieforsker Lars Nyre ved universitet i Bergen har i en årrekke hatt radio som sitt hovedfelt.  Og han har fulgt utviklingen av det berlinske prosjektet nøye.

Til Teknisk Ukeblad sier Nyre at appen nå leverer grunnleggende innovasjon i måten vi tenker radio på – og omtaler norskproduserte Capsule.fm som en radiosensasjon.

Bli med inn hos Google: Er dette Norges kuleste arbeidsplass?

Forstår brukeren

Capsule.fm nøyer seg ikke med å vekke deg opp om morgenen – gjerne med din egen favorittmusikk og de siste timenes nyheter.

– Hovedtanken er at appen skjønner deg og dine rutiner. Den gir deg det du vil ha når du er på farten, enten det er værmeldingen, nyheter, musikk, eller sosiale oppdateringer fra Facebook eller Twitter, forklarer Espen Systad – som de siste tre årene har hatt basen sin i Berlin-bydelen Kreutzberg, hvor tusenvis av unge mennesker fra hele verden forsøker å finne lykken med egne oppfinnelser.

– Poenget er at du ikke skal trenge å fikle med telefonen i ett sett. Basert på dine valg og din smak bygger appen en personlig radiostrøm. Målet er å levere de såkalte lydkapslene til rett tid. Derav navnet Capsule.fm.  Appens oppgave er rett og slett å være så smart som mulig, sier Systad til Teknisk Ukeblad.

– Men den trenger også input for å virke optimalt.

I den nye versjonen er det derfor bygd inn nye funksjoner som gjør det mulig å påvirke eller bli påvirket av andre lyttere. Du kan for eksempel stemme en sang opp eller ned. Appen husker dette og tilpasser det du hører fra ditt nettverk.

– Mobilbasert radio med syntetisk tale er noe helt nytt. I det viltvoksende buskaset rundt tradisjonell radio er dette virkelig noe som staker ut en ny retning.

Les også: På ti måneder har de ansatt 160 nye ingeniører

Robot mot menneskeInnovasjon: – Dette er radioinnovasjon, sier medieforsker Lars Nyre om Capsule.fm.
Robot mot menneskeInnovasjon: – Dette er radioinnovasjon, sier medieforsker Lars Nyre om Capsule.fm.

Robot mot menneske

– Dette er et ennå ikke helt ferdig utviklet konsept, sier medieforsker Nyre.

– Men potensialet er enormt. Appen er på en måte et symptom på en større bevegelse.

Virtuell radio med redaksjonell profil er en del av framtida, spår Nyre – og legger til at appen er veldig original i måten den utfordrer forholdet mellom radiovert og lytter på.

– Her settes robot-verdenen opp mot den menneskelige. Mennesker blir omtalt som pattedyr av de virtuelle vertene. Det er underlig, halv-tullete, hipster-aktig og sikkert helt riktig.

Les også: 15 prisbelønte norske radioer brant opp. Nå må TT Micro bytte 40.000 batterier

«Mye galt med radio»

– Det er så mye galt med radio, slik vi kjenner mediet. Hovedproblemet er at du sitter fast i noe som er forhåndsbestemt – der du ikke kan skippe framover eller bakover. Du kan ikke ta en stikkvei til noe som plutselig virker veldig interessant. Men det kan du hos oss, sier prosjektleder Espen Systad, som i over et år har arbeidet i Berlin på prosjektet sammen med gründerkollega Tor Langballe, samt Marte Kilde Arnøy, som jobber med test og innhold.

– Vi har selvsagt lært mye av tradisjonell radio og etterligner den stemningen du får når du hører noen snakke direkte til deg. Vi bruker jingler og lydeffekter på samme måten og skaper et lydrom hvor det skal være godt å oppholde seg, forklarer Systad.

Les også: Ny norsk superbrikke: – Vi i Norge kan ligge foran når vi vil

Radiobransjen må følge med

Lars Nyre mener at radiobransjen må følge nøye med på denne utviklingen - hvis ikke risikerer den – på sikt - å havne i bakleksa.

– DAB er ikke annet enn en videreføring av et gammelt enveismedium og er i stor grad blitt presset på befolkningen.  Mange har kjøpt et DAB-apparat, men jeg har ennå til gode å se en kø hos Elkjøp når den siste versjonen blir sluppet. Capsule.fm er den rake motsetningen. Her har en liten gruppe gründere klart å skape noe tilnærmet et helt nytt mediefenomen - og det uten offentlig støtte.

Suksess på fire språk

Hitil har den første utgaven av appen hatt suksess i Norge, USA, Tyskland og Japan. Capsule.fms virtuelle radioverter melder løpende – på fire språk - om nyhetene og været i over 20.000 byer og tettsteder over hele kloden.

– Målet er en million aktive brukere - som hver og en hører på oss i timevis, sier Systad: – Vi vil – med andre ord – bli større enn VG.

Capsule.fm finansieres av oppsparte midler fra gründerne.

– Vi bygger trinn for trinn, og unytter de inntektene vi får fra app-salget. Sterk gründer-kontroll har gitt oss frihet til å eksperimentere og forske på den måten vi selv mener er riktig – og slik har vi unngått trøbbel med pust i nakken fra eksterne investorer. Innovasjon Norge har heller ikke vært inne i vårt bilde, forteller Espen Systad.

Planene går lenger enn som så. Capsule.fm har utviklet et veldig sterkt forhold til sine såkalte beta-brukere - mange av dem blinde som for første gang har fått adgang til et interaktivt sosialt medium.

– Vi tenker plattformbygging og vi vil lage noe som kan utvikles i mange forskjellige retninger. Noe som virkelig mange mennesker kan ha nytte av. Ikke minst de som tidligere har vært utestengt fra synsbaserte medier. Dette er bare begynnelsen, spår en optimistisk Espen Systad.

Les også: 12 Google-triks som gjør hverdagen enklere

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.