Dette er en av de verste grunnene til å stanse ulovlig langs motorveien. Se listen over unnskyldninger fra de britiske motorveimyndighetene. (Bilde: Colourbox.dk)

ULOVLIGE STOPP

De 10 dårligste grunnene til å stoppe ulovlig langs motorveien

Bilsalg, blomsterplukking og låta «Fire» av Adele er på lista.

La det være sagt: Det er ulovlig å stoppe langs motorveier både i Norge og utlandet hvis du ikke har en særskilt god grunn til det.

Bare i nødstilfeller kan du stoppe på skulderen på norske motorveier. I Tyskland er det sågar ulovlig å gå tom for bensin på motorveien.

Britiske motorveimyndigheter registrerte 2062 ulovlige stopp på veiskulderen. De publiserte nylig en oversikt over de ti dårligste unnskyldningene for å stoppe langs motorveien.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Unnskyldningene

  • En bilist hadde stoppet fordi han så ordet «Fire» på monitoren på dashbordet. Det viste seg at det var navnet på låta de hørte på, av artisten Adele.
  • En bilist hadde stoppet for å ta seg en etterlengtet blund.
  • Folk stopper for å lese kart eller sjekke GPS-navigasjonen.
  • To biler sto parkert på veiskulderen, og det viste seg eierne var i ferd med å gjennomføre et bruktbilsalg.
  • En bilist oppdaget at bilforsikringen hadde gått ut, og hadde  stoppet for å ringe rundt til forsikringsselskaper for å fornye den.
  • En gjeng motorsyklister stoppet på skulderen til motorveien for å gå gjennom den videre ruta og ta en drink.
  • Taxisjåfører står på veiskulderen på motorveien ved Heathrow-flyplassen, for å vente på at kundens flight skal ankomme.
  • En ansatt hos en mobiltelefonoperatør stoppet sin privatbil ved ujevne mellomrom for å sjekke signalkvalitet langs motorveien.
  • En bilist stoppet for å plukke blomster.
  • Et par i cabriolet hadde stoppet langs motorveien for å ta bilder av sin nyfødte sønn, siden det var «slik en nydelig dag».

Les også: Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet

Tipsene

Norges Automobilforbund har følgende tips til de av oss som skal ut på motorveier i Norge og utlandet:

  • Hvil ofte - hver annen time anbefales.
  • Anbefalt hastighet: På tyske motorveier er det en anbefalt maks. hastighet på 130 km/t. Holder du deg under denne hastigheten, kjører du sikrere og sparer både nerver og bensin.
  • På enkelte strekninger gjelder spesielle fartsgrenser - som områdene rundt Hamburg, Bremen, Frankfurt og München. Unngå store bøter ved å respektere disse grensene. Det er lett å bli fartsblind - hold øye med speedometeret.
  • Husk å sjekke oljen ofte, for eksempel hver gang du fyller bensin. De fleste biler har varsellampe for lavt oljenivå, denne vil gi beskjed før det er for sent.
  • Hold til høyre: Holder du deg godt til høyre i kjørebanen uansett antall filer, bidrar du til bedre plass og flyt i trafikken.
  • Hold avstand: Jo høyere hastighet, desto større avstand må du ha til kjøretøyet foran. Tre-sekunders reglen gir 80 meter ved 100 km/t. Ved køkjøring er det ekstra viktig å holde god avstand.
  • Motorveiknutepunkt: Ved inn- og utkjørsler samt ved motorveiknutepunkt bør du sette ned farten slik at du kan lese skilt, uten å være til hinder for trafikken. Slik unngår du å kjøre feil.
  • Kjørt for langt? Fortsett videre i samme retning! Ikke prøv og rygge eller en snumanøver - dette er strengt forbudt og livsfarlig. Kjør videre til neste avkjørsel, ta av, kryss over motorveien og kjør tilbake igjen.
  • Trafikk-kork: Blir det full stopp på motorvei, er det fornuftig å varsle bilene bak ved å sette på varselblinkene. Denne måten å varsle på en ganske vanlig nedover i Europa.
  • Veiarbeid: Se opp for varselskiltene og kjør forsiktig forbi. Overhold fartsgrensene og hold deg i høyre fil, som også er normalt bredere enn den venstre.
  • Ulykker: Ved stopp på grunn av ulykke eller uhell - hold godt til høyre eller eventuelt til venstre mot midtrabatten. Da får redningsbiler fri passasje.
  • Bensin: Det er din plikt å sørge for at du har nok bensin, og bensinstasjonene er meget godt skiltet. Normalt angis det hvor langt det er til neste stasjon. Må du stanse, noe som i prinsippet ikke er lov – MÅ bilen sikres (varseltrekant), hvis ikke er det straffbart.
  • Forbikjøring: Det er ikke tillatt med forbikjøring til høyre med unntak for kork og kødannelse i alle filer, da kan du kjøre forbi i høyre fil, men med stor aktsomhet.
  • Hold god avstand. Det gjelder å bruke speil, øyne og ører. Du kan bli innhentet av lynraske biler med store motorer i 200 km/t. Bli derfor ikke liggende i venstre felt - det skal bare brukes til forbikjøringer - når veien er klar.
  • Værforhold: Vær spesielt oppmerksom på værforandringer. Særlig vannplaning, tåke og plutselig glatt veibane forårsaker mange ulykker. Senk farten ved nedbør.
  • Nødtelefon: Hvis du av en eller annen grunn trenger hjelp, kan den tilkalles over nødtelefon, som er satt opp med jevne mellomrom. Hvis telefon ikke er synlig fra det sted du har stoppet, se på de hvite markeringsstolpene som står ved veikanten, med et par meters mellomrom. Markeringsstolpene har en svart pil - trekant - som peker mot nærmeste telefon.

Les også:

Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon

Her skal det koste 200 kroner å kjøre dieselbil i sentrum

Snart blir elsykkelen mye mer avansert