BRUKER BEINA: Unge amerikanere ønsker i økende grad å ha gåavstand til jobb, butikker og metro. (Bilde: Colourbox)

BYPLANLEGGING OG FOTGJENGERE

Byplanleggernes nye utfordring: Nå vil amerikanerne bruke beina

TEST DEG SELV: Hvor fotgjengervennlig er nabolaget ditt?

Walkability, WalkUp, Walk Score …

Dette er begreper som både byplanleggere, arkitekter og eiendomsutivklere i USA må forholde seg til fremover.

Les også: Se Københavns nye bydel

Gåbarhet på fremmarsj

Forstadshuset med garasje og hage er ikke lenger den ubestridte drømmeboligen til unge amerikanere.

De ønsker i økende grad å ha gåavstand til for eksempel jobb, butikker og metro.

Ifølge avisen The Washington Post er walkability, direkte oversatt gåbarhet, blitt en betydelig prisdriver på eiendomsmarkedet.

– Blant unge mennesker med høyere utdanning er det en enorm økning i etterspørselen etter fotgjengervennlige urbane områder, hevder byforsker Christopher B. Leiberger i rapporten DC: The WalkUP Wake-Up Call.

I rapporten dokumenterer Leiberger og hans kolleger ved The Centre for Real Estate and Urban Analysis, George Washington University, at det sterkeste eiendomsmarkedet i og rundt Washington D.C. og i en rekke andre byer, er i fotgjengervennlige områder:

– Bilvennlige forsteder har lenge vært det dominerende. Nå svinger pendelen tilbake til fotgjengerbasert urban utivkling. Etterspørselen etter bilvennlige forstadshus som bidro til boligboblen og den økonomiske krisen, er synkende. I stedet etterspørres kompakte urbane områder med mange ulike transportmuligheter og variert bygningsmasse, skriver Leiberger i rapporten.

D.C. som trendsetter

I følge Leiberger speiles denne utviklingen tydelig i boligprisene i den amerikanske hovedstaden:

–  Kvadratmeterprisen er 60 prosent høyere i fotgjengervennlige områder enn i bilbaserte forsteder, skriver Leiberger.

Attraktive bydeler som Georgetown i Washington D.C. og Bethesda i Maryland, blir nå holdt frem som forbilder for fotgjengertilpasset byutvikling i USA.

Er nabolaget ditt like fotgjengervennlig som Georgetown i D.C?

Ved å skrive inn adressen din på walkscore.com finner du svaret. Skalaen går fra 0-24 poeng (bilavhengig) til 90-100 (fotgjengerparadis).

Les også:

Forskere advarer mot farlige gangfelt

Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer  

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt