Den elektriske arbeidsbåten bygges over samme design som MS Marion, en 13,5 meter bred og 7,65 meter bred katamaran med en besetning på 2-3 personer. Marion kan transportere opptil 30 tonn på dekk og er utstyr med en 32 tonns kran. (Bilde: Ørnli Slipp)

Norge får verdens første elektriske havbruksbåt

En 13 meter lang katamaran.

Oppdrettsnæringen er på jakt etter en grønnere profil. Elektrifisering av den voksende flåten av arbeidsbåter er nå i gang.

Salmar Farming er først ute og bestiller en 13,5 meter lang og 7,5 meter bred katamaran som skal ha batteridrift.

Siemens er i sluttfasen på å dimensjonere batteripakken og det elektriske systemet.

Frøya-verftet Ørnli Slipp med 22 ansatte bygger kompetanse på et felt verftet tror vil vokse mye. 

Bygger kompetanse

– Det er mye utskifting av arbeidsmåter og oppdrettsnæringen er i vekst. Vi er glade for å kunne være i forkant og bygge kompetanse på elektrifisering av fartøyene, sier Torstein Yttersian, daglig leder i Ørnli Slipp.

Arbeidsbåt:

  • 13,48 meter lang, 7,6 meter bred.
  • Bygges i aluminium.
  • Glattdekket katamaran.
  • Fremdriftssystem: BlueDrive PlusC fra Siemens, tidligere benyttet i verdens første elektriske fiskesjark og den elektriske bilfergen Ampere.

Arbeidsbåten til Salmar bygger på en fartøystype Ørnli har levert mange av. Normalt leverer verftet fire slike aluminiumsbåter i året.

– Vi har tatt utgangspunkt i en eksisterende design og bygger om og modifiserer for elektrisk framdrift, sier Yttersian.

Nødstrøm

I tillegg til batteripakke, blir det levert et dieseldrevet nødaggregat på 160 kWh, stort nok til å få båten hjem fra merdene.

Fartøyet vil ha 30 minutters transitt og deretter være ute ved merdene hele dagen og returner ved arbeidsdagens slutt.

Skipet får ikke DP (dynamisk posisjonering), men kan ved hjelp av baugthrustere og propeller holde seg i posisjon i noe tid, avhengig av vær og strøm.

Kjent og utprøvd

Teknisk sjef i Salmar Farming AS, Eskil Bekken, sier at de går for en kjent teknologi, selv om der først ute med en elektrisk arbeidsbåt.

– Vi har valgt gjennomprøvde løsninger som Siemens har levert til både elektriske ferger og store skip. Når vi nå kan spare miljøet og samtidig bedre arbeidsforholdene for de ansatte blir dette veldig spennende, sier Bekken.

– Nå er det endelig oppdrettsnæringens tur til å bli elektrifisert, og nå gjør vi det med teknologi som er gjennomtestet offshore, sier teknisk sjef i Salmar Farming AS, Eskil Bekken.

Trøndersk stolthet

Siemens har levert batteripakker og elektrisk system til Ampere, verdens første store batteriferge, og til en fiskesjark. I tillegg har selskapet fått mye erfaring med hybride offshoreskip.

Arbeidshesten til Salmar får en batteripakke på 200 kW/h med to propeller til framdrift, hver på 160 kW.

– Fartøyet får i tillegg elektriske tunnelthrustere og en del annet hjelpeutstyr blir elektrisk for å sikre høyest mulig energieffektivitet, sier Odd Moen, salgsdirektør i Siemens Marine.

Han synes det er gledelig å få være med på å gjøre oppdrettsnæringen grønnere.

– Vi er stolte over at de tekniske løsningene som vi har utviklet på Siemens i Trondheim nå får feste i ett nytt segment der Norge har en ledende stilling i verden. Dette er i tillegg et viktig steg for å redusere utslippene av klimagasser for fartøyene i oppdrettsbransjen, sier Moen.

Elektriske ambisjoner

Enova har gitt to millioner kroner i støtte til verdens første elektriske arbeidsbåt til oppdrettsnæringen. Enova er fornøyd med at flere oppdrettsaktører bytter ut dieselaggregatene på med landstrøm på blant annet fôrflåter.

Enovas transport-markedssjef Petter Hersleth er spent på pilotprosjektets mulige konsekvenser.

– En elhybrid plug-in oppdrettsbåt som kan lade fra landstrømanlegg på fôrflåter representerer noe helt nytt, og hvis Salmar lykkes, kan det få svære ringvirkninger i oppdrettsnæringen. Vi er glade for at SalMar går foran og viser hvordan bransjen kan kutte ned på bruk av fossil energi, og er stolte over å kunne bidra til at dette ambisiøse prosjektet nå blir realisert, sier Hersleth.

Miljøjubel

Med ambisjoner om å vokse 5-6 ganger i løpet av de nærmeste årene må også sjømatnæringene gjøre sitt til å oppfylle Norges forpliktelser til utslippskutt, påpeker seniorrådgiver Jan Kjetil Paulsen i Bellona.

- Denne løsningen representerer et viktig steg i riktig retning.  

Driftsmønsteret til arbeidsbåtene er ypperlig for batteridrift og denne løsningen bidrar både til bedre arbeidsmiljø og reduserte klimautslipp. Vi håper at dette prosjektet vil være til inspirasjon for flere oppdrettere og utstyrsleverandører slik at både arbeidsfartøy og oppdrettsflåter etter hvert blir utslippsfrie, sier Paulsen til TU.

Mer å hente

Bellona påpeker at sjømatnæringen også har store utfordringer på transportsiden. Overføring til sjø og bruk av mer miljøvennlig framdriftsteknologi kan hjelpe næringen til bedre miljøprofil.

-I dag går store deler av norsk sjømateksport med bil, og nye løsninger som gjør at sjøtransport blir konkurransedyktig både på pris og leveringstid vil være helt nødvendig for å oppnå målsettingene om reduserte utslipp og bærekraft.

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)