BMW i3 kommer i en utgave med lengre rekkevidde i 2016. Norges mest solgte elbil, Nissan Leaf, kommer også med større batteri. (Foto: BMW)

BMW I3 FÅR LENGRE REKKEVIDDE

Bør du vente med å kjøpe elbil nå?

BMW i3 får lengre rekkevidde neste år.

Neste år får elbilene større rekkevidde. Nylig ble det kjent at 2016-modellen av Nissan Leaf kommer med 25 større batterikapasitet.

Nå følger BMW etter. I et intervju med den tyske ukeavisen Die Zeit sier BMW-sjef Harald Kruger at BMW i3 får større rekkevidde i 2016, skriver nyhetsbyrået DTS. Han sier også at de skal introdusere en helt ny elbil. Ryktene har lenge gått om en i5 i 5-serieklassen.

Uttalelsen tyder i alle fall på at i3 får en oppgradering av batteripakken, slik Nissan har gjort på Leaf. BMWblog.com skriver at deres kilder bekrefter at i3 får et batteri med større kapasitet.

Det blir antakelig 2017-modellen av BMW i3 som får det oppgraderte batteriet. Den vil trolig komme i salg i løpet av neste år. Priser og spesifikasjoner er ikke kjent.

Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Sju prosent dyrere for 25 prosent mer rekkevidde

Om vi ser til Nissan Leaf, er Acenta-modellen med batteri på 30 kilowattimer noe dyrere. Den koster 250 000 kroner, mot 233 200 kroner for tilsvarende modell med batteri på 24 kilowattimer.

Det er en økning i pris på 7,2 prosent, men samtidig en økning i rekkevidde på rett over 25 prosent, fra 199 til 250 NEDC-kilometer.

Neste år ser det også ut til å bli salgsstart for Chevrolet Bolt, som General Motors skal sette i produksjon i fjerde kvartal. Denne elbilen skal få en rekkevidde på over 32 mil, og blir den ligger an til å bli den første reelle Tesla-konkurrenten hva rekkevidde angår.

Chevrolet Bolt-konseptet viser hvordan GM har tenkt å tilby en elbil med stor rekkevidde og relativt lav pris.
Chevrolet Bolt-konseptet viser hvordan GM har tenkt å tilby en elbil med stor rekkevidde og relativt lav pris. GM
Bolt er ventet å konkurrere med Teslas kommende «folkebil», Model 3. Model 3 skal vises frem neste vår, men kommer neppe i produksjon før mot slutten av 2017.

Chevrolet trakk seg ut av Europa for snart to år siden, men det er ikke usannsynlig at bilen vil dukke opp på vår side av atlanteren under Opel- og Vauxhall-merkene. GM eier tross alt både Chevrolet, Opel og Vauxhall. Plug-in hybriden Opel Ampera går på amerikanske veier som Chevrolet Volt.

Stor guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

De fleste er allerede fornøyde

Dagens mest solgte elbiler har, med unntak av Tesla Model S, en oppgitt rekkevidde på omtrent 20 mil, og en praktisk rekkevidde på mellom 10 og 15 mil.

Selv om elbileiere flest ifølge Elbilforeningens undersøkelse Elbilisten 2015 er fornøyde med å kjøre elbil, og de færreste opplever rekkeviddeangst i dag, er det åpenbart at mange vil ønske seg lengre rekkevidde enn i dag.

Kanskje like mye fordi man har behov for det i det daglige, som fordi man ønsker å ha lengre rekkevidde tilgjengelig til de situasjonene hvor man kan ha nytte av det.

Så da kan en spørre seg om det kan være lurt å avvente kjøp av elbil til biler med lengre rekkevidde. Om prishoppet til Nissan Leaf er en indikator, ser det tross alt ikke ut til at det blir så mye dyrere.

Les også: Tesla Model S får slakt for driftssikkerhet

Anbefaler ikke å vente

NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal sier at de er opptatt av at folk skal kjøpe elbil, og vil ikke si at folk skal vente. Hun forstår imidlertid at de som er opptatt av rekkevidde vil vente til bilder med lengre rekkevidde er tilgjengelig.

Elbilforeningen er av samme oppfatning. Selv om det kommer biler med lengre rekkevidde i relativt nær fremtid, er dagens tilbud fortsatt godt.

– Allerede ruller det snart 70 000 elbiler på norske veier. Majoriteten av bilene har en praktisk rekkevidde på 130 til 140 kilometer, og det er det veldig mange som klarer seg fint med. Om man mener man har behov for lenger rekkevidde, så kan det være lurt å vente noen måneder, sier Christina Bu, leder i Elbilforeningen.

Hun trekker frem at det også er mulig å gjøre gode kjøp i disse dager. For eksempel har Nissan satt ned prisen på 2015-modellen, og hun mener du kan få en god bil til en god pris nå.

Model X: Se den nye Tesla-en fra innsiden

Bruktbilverdi

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening.
Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Norsk elbilforening
Det vil uansett være usikkerhet knyttet til annenhåndsverdien av en elbil med dagens rekkevidde, ettersom nyere bilder med lengre rekkevidde blir tilgjengelig.

– Dette er et av usikkerhetsmomentene ved elbil i seg selv, og er jo noe av grunnlaget for at vi syns det er helt rimelig at bruksfordeler og elbilfordeler generelt skal bestå, sier Sagedal i NAF. Utviklingen går raskt, så en elbil kan fortere fremstå som eldre enn en fossilbil med tilsvarende alder.

Sagedal mener at de fleste vil oppdage at det lønner seg å kjøpe elbil uansett dersom de setter opp regnestykket. NAF mener derfor at du bør kjøpe elbil dersom det er noe du uansett vurderer, ettersom det vil lønne seg. Spesielt om du må passere bomringer i hverdagen.

Bu tror biler med lengre rekkevidde muligens kan bli noe dyrere enn i dag. Batteriprisene går nedover, men lengre rekkevidde handler som regel om å sette inn større batterikapasitet i bilene.

– Det samme gjelder jo også om du kjøper dieselbil i dag. Det kan være stor usikkerhet knyttet til det, i alle fall om du bor i nærheten av Oslo.

Les også: Slik sjekker du om elbil-batteriet begynner å svikte

Oppgradering av batteri i eldre biler

Hvorvidt det blir mulig å oppgradere batteriet i eldre biler når større kapasiteter blir tilgjengelig er fortsatt usikkert.

BMW har ikke bestemt seg for om de vil tilby eksisterende BMW i3-eiere å bytte til større batteri, skriver BMWblog.com som refererer til egne kilder. Til Die Zeit skal imidlertid BMW-sjef Harald Kruger ha sagt at dette er noe de vurderer.

Marina Maneas Bakkum, informasjonssjef i Nissan Norge, sier til Teknisk Ukeblad at de ikke har avgjort hvorvidt det er noe de skal tilby Leaf-eierene.

Det er mulig for Nissan å gjøre dette, men Bakkum sier at det vil medføre en endring i bilens typegodkjennelse. Dette vil medføre en ekstrakostnad for bileieren.

Hun sier at de vil kunne tilby batteribytte dersom mange ønsker det.

– Som representant for de mange elbileierene ønsker vi at de får til dette, sier Sagedal i NAF.

– Det vil jeg tro også vil være et positivt markedsgrep for Nissan i konkurransen. Men det er jo selvsagt et spørsmål om kostnader, og at det må være realistisk for folk.

Elbilforeningen mener også at Nissan bør tilby batteribytte dersom det er teknisk mulig å få til.

– Jeg vil tro Nissan i Norge absolutt ser verdien av det. Det er den elbilen det ruller flest av på norske veier. De norske forbrukerne har hjulpet Nissan med den utviklingen vi har sett. Det har i veldig stor grad vært norske forbrukere som har vært tidlig ute og tatt en risiko, så det hadde vært veldig hyggelig om Nissan ga litt tilbake til denne «early movers»-gruppen som har bidratt til den utviklingen. Om forbrukeren ønsker det eller ikke må være et valg de tar, men det hadde vært veldig postivt om tilbudet kom, sier Bu.

Les også: Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen mot Tesla?