(Bilde: Eirik Helland Urke)

OSLO LUFTHAVN T2

Bli med inn i nye Oslo lufthavn

Ett år igjen til åpningen.

GARDERMOEN: Det er nøyaktig ett år til åpningen av nye Oslo lufthavn, men allerede nå får de første passasjerene det første møtet med den nye flyplassen.

Alle passasjerer som ankommer innenlands skal fra i dag benytte en midlertidig vei gjennom den nybygde ankomsthallen.

Punktlig byggeplass 

Utbyggingen, gjerne betegnet som T2, startet våren 2011.

I perioden fram til nå har det foregått med minimal påvirkning på trafikken, noe som har gjort byggingen mer tidkrevende enn den ellers kunne vært.

Faktisk var OSL Europas mest punktlige flyplass i sin kategori i tre måneder på rad i 2013 og senest i september 2015.

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, statssekretær Tom Cato Karlsen og lufthavndirektør Øyvind Hasaas på en omvisning på nye OSL.
Avinor-sjef Dag Falk-Petersen, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, statssekretær Tom Cato Karlsen og lufthavndirektør Øyvind Hasaas på en omvisning på nye OSL. Foto: Eirik Helland Urke

Det er først de siste månedene at reisende til og fra Gardermoen i stor grad har kunnet merket at dette faktisk i fem år har vært åstedet for det Avinor beskriver som Norges største landbaserte utbyggingsprosjekt.

- Nå må vi ty til flere midlertidige løsninger, og det kan beklageligvis bli trangt på dager med mange reisende, advarer lufthavndirektør Øyvind Hasaas.

Ketil Solvik-Olsen prøvegår den nye passasjen til den nybygde ankomsthallen.
Ketil Solvik-Olsen prøvegår den nye passasjen til den nybygde ankomsthallen. Foto: Eirik Helland Urke

Tas i bruk trinnvis 

Selv om det er ett år til den offisielle åpningen, torsdag 27. april 2017, er det altså mye av den nye lufthavnen som skal tas i bruk lenge før det.

Faktisk er så mye som 94 prosent av utbyggingen ferdigstilt allerede.

Bagasjesystemet nederst i Pir nord.
Bagasjesystemet nederst i Pir nord. Foto: Eirik Helland Urke

De første nye taksebanene ble tatt i bruk allerede i 2013, og over 30 prosent av dette systemet er satt i drift.

Etter planen skal den nye ankomsthallen tas gradvis i bruk fra 1. september i år. Da åpner den nye jernbanestasjonen, med prøvedrift av den nye sikkerhetssjekken fra 1. desember.

Oslo Lufthavn slik den vil se ut når den er i drift fra 2017.
Oslo Lufthavn slik den vil se ut når den er i drift fra 2017.

Den 4 000 kvadratmeter store midlertidige ytterveggen mot den nye nordgående piren rives i løpet av sommeren. Da vil passasjerene virkelig få et inntrykk av hvordan nye OSL blir.

Turnaround øst skal testes ut fra juni. Det vil si at gatene på østsiden av pir nord skal benyttes, men med busstransport inn.

Utsikten fra nordenden av Pir nord.
Utsikten fra nordenden av Pir nord. Foto: Eirik Helland Urke

Testingen av det nye bagasjebåndsystemet, for øvrig til sammen 7,2 kilometer langt, er allerede i full gang.

Fra nyttår er det prøvedrift av alle nye arealer.

– Det blir en trinnvis oppstart av den nye lufthavnen. Vi kan ikke tillate oss å ta noen risiko, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen.

40 meter bredt 

Fra utsiden er det nye Pir nord som er lettest å spotte. Dette ligger an til å bli et passasjervennlig bygg. For eksempel er det 40 meter bredt, sammenlignet med 28 meter på dagens terminaler.

Nye Oslo Lufthavn

Utbyggingen består av nye taksebaner og flyoppstillingsplasser, ny avgangs- og ankomsthall, ny jernbanestasjon og ny pir

Flyplassen blir dimensjonert for 28 millioner passasjerer i året

Totalt øker arealet med 117 000 m2

Den nye piren strekker seg 300 meter mot nord og får et areal på 63 000 m2

Antall flyoppstillingsplasser øker til 73, hvorav 45 er med brotilknytning, pluss åtte midlertidige plasser

Avgangshallen får 34 nye innsjekkingsskranker og 12 nye sluser i sikkerhetskontrollen.

Flyplassen åpnet første gang for full drift 8. oktober 1998 etter 11,4 milliarder kroner i investeringer

Budsjettet på utbyggingen er blitt justert opp til 14,05 milliarder kroner, mens regnskapet trolig ender på 13,8 milliarder

– All honnør til Avinor som både er i rute og til og med litt under budsjett. Det er et budskap som er gøy å høre for en minister. Det blir mange milepæler det kommende året, og det er bare å begynne å glede seg når en ser hvor bra dette blir, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under en omvisning onsdag.

Etter det Teknisk Ukeblad får opplyst, ligger T2 an til å ende opp med en kostnad på 13,8 milliarder kroner sammenlignet med et (tidligere oppjustert) budsjett på 14,05 milliarder.

Norwegian og SAS

Skillet til sentralbygg vest er revet, det er bare røykduker som henger ned mellom gammel og ny ankomst- og avgangshall.

Det nye er et påbygg med samme stil som dagens, slik at dette vil framstå som ett bygg når det står ferdig.

Gammel og ny del er atskilt av en ny jernbanestasjon.

– Det finnes knapt noen flyplass hvor det går raskere å gå mellom tog og fly. Reiser du uten bagasje, er det snakk om to trapper og få minutter, sier Falk-Petersen.

Han hadde en gjennomgang av prosjektet for fagfolkene på Flyoperativt forum tidligere denne måneden.

Ny Pir nord.
Ny Pir nord. Foto: Eirik Helland Urke

Da fortalte han blant hvor SAS og Norwegian blir plassert på den nye lufthavnen.

Avinor ba begge selskapene komme med sitt ønske, altså om de ville holde til i den nyeste delen eller den eldste. Det ble en friksjonsfri prosess:

Fra sentralbygg vest.
Fra sentralbygg vest. Foto: Eirik Helland Urke

– Det fantastiske er at begge har fått sitt førstevalg innvilget. Norwegian valgte den nye og SAS den gamle. Og i etterkant har de nok sett litt mistenksomt på hverandre og fundert på hva den andre parten har forstått som ikke de har forstått, sa en fornøyd Avinor-sjef på konferansen.

Plass til A380

Den nye jernbanestasjonen ligger mellom gammel og ny del i avgang- og ankomsthallen.
Den nye jernbanestasjonen ligger mellom gammel og ny del i avgang- og ankomsthallen. Foto: Eirik Helland Urke

Allerede nå er det snakk om ytterligere utvidelser på Gardermoen.

I høst skal Avinor-styret behandle en utvidelse av non-Schengen-området som vil gi plass til seks med plass til de største langdistanseflyene som Boeing 777. Det blir også en plass dimensjonert for verdens største passasjerfly, Airbus A380.

Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.
Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor. Foto: Eirik Helland Urke

Dette prosjektet vil koste rundt tre milliarder kroner og kan være ferdig i 2020, og vil selvsagt gjøre flyplassen mer attraktiv for interkontinentale ruter.

– Dersom noen har lyst til å fly hit med A380, er de velkommen. Men jeg tror det blir en stund til, sa Avinor-sjefen på konferansen.

Pir syd ble satt opp for å kunne opprettholde kapasiteten under byggingen. 

Ny gatenummerering.
Ny gatenummerering. Foto: gmtob - Oslo Lufthavn AS

Dette som het gate 19a-h og i utgangspunktet var en midlertidig terminal forblir stående, fortsatt midlertidig, og heter nå B1-8. Men det er fortsatt like langt å gå.

Fortsetter utviklingen, er det naturlig at dette ikke blir den siste utvidelsen av Oslo lufthavn.

Det vil være mulig å forlenge den nye piren ytterligere cirka 100 meter nordover som vil gi seks ekstra gater.

Hvis, eller når, det kommer en tredje rullebane, er det mer trolig at det bygges en helt ny terminal ved området der Park Inn ligger i dag.

Foto: Eirik Helland Urke

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)