FLY

Se Norwegians lange Dreamliner bli bygget og lakkert på under fire minutter

Boeing 787-9 er Norwegians nye langdistansemaskin.

4. mars 2016 - 14:51

Norwegians første Boeing 787-9 har fraktet passasjerer i snart ei uke nå.

B787-9 er seks meter lengre enn B787-8-ene selskapet hittil har fløyet, og kan i Norwegian-konfigurasjon frakte 344 i stedet for 291 passasjerer.

Denne boeingproduserte timelapsevideoen viser hvordan den hittil største dreamlineren ferdigstilles.

Greta Garbo er med fra start

Bakerst på flyet med registreringsnummer EI-LNI kan Greta Garbo bivåne hele sluttmonteringsprosessen.

I motsetning til B787-8 har B787-9 ferdiglakkert hale allerede mens den er på produksjonslinja. Dette skyldes det nye «hybrid laminar flow control»-systemet (HLFC). 

Forkanten på både vertikalstabilistatoren og horisontalstabilisatorene på 787–9 utstyres med HLFC – et aktivt system som bidrar til å redusere turbulent luft i halepartiet og dermed redusere motstanden («drag»).

Den første 787-9-maskinen landet på Oslo lufthavn onsdag 24. februar og ble helga etter satt inn på sin første ruteflygning til Orlando.
Den første 787-9-maskinen landet på Oslo lufthavn onsdag 24. februar og ble helga etter satt inn på sin første ruteflygning til Orlando.

Etter det Teknisk Ukeblad tidligere har fått opplyst, bidrar dette systemet alene med å redusere drivstofforbruket med to prosent sammenlignet med 787-8.

Sammenlignet med 787–8 har 787–9 en større andel komposittmaterialer og noe endret vingedesign for å takle lasten av 20 tonn ekstra maksimal avgangsvekt.

Flys inn til fabrikken

EI-LNI forlater Paine Field med kurs mot Oslo. <i>Foto: Norwegian/Atle Straume</i>
EI-LNI forlater Paine Field med kurs mot Oslo. Foto: Norwegian/Atle Straume

På videoen kan vi se alle skrogseksjonene og vingene ankomme etter tur i en Boeing Dreamlifter til Paine Field ved sluttmonteringsfabrikken i Everett like nord for Seattle.

Dette fraktflyet, som er basert på B747-400, har et lasterom på hele 1 840 m3. Det er 500 m3 mer enn i kjempeflyet An-225, selv om sistnevnte kan frakte mer enn dobbelt så mye vekt.

Etter at nese- hale- og midtseksjon er satt sammen, monteres vingene på. Deretter løftes hele maskinen opp og får egne hjul å stå på.

Parallelt med at kabininnredningen settes inn kommer de to digre Rolls-Royce Trent 1000-motorene trillende.

Flere prosenter

Trent 1000-C skal ha 0,4-0,6 prosent drivstoffbesparelse sammenlignet med B-versjonen.

EI-LNI er den første av Norwegians 30 bestilte B787-9. <i>Foto: Norwegian/Atle Straume</i>
EI-LNI er den første av Norwegians 30 bestilte B787-9. Foto: Norwegian/Atle Straume

På senere versjoner av 787-9 kan Norwegian og andre RR-kunder glede seg over ytterligere effektivisering når Trent 1000-TEN blir klar.

TEN, som står for «thrust, efficiency and new technology» skal være rundt tre prosent mer effektiv enn Trent 1000-B-motorene Norwegian har på sine eksisterende dreamlinere.

Denne motoren har hentet mye teknologi fra RR Trent XWB som henger under vingene på Airbus 350.

29 787-9 til 

Norwegian har tidligere anslått at 787-9 vil ha en rekkevidde som er om lag 450 nautiske mil (833 kilometer) større enn 787-8.

Dette vil bidra til å etablere nye ruter mellom Europa og Nord-Amerika, Sør-Amerika og Sørøst-Asia.

Norwegian har nå ni dreamlinere i langdistanseflåten: Åtte 787-8 og én 787-9.

I tillegg venter de på ytterligere 29 eksemplarer av 787-9.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.