BLÅ: Clearaudio leverer nesten bare platespillere i vinyl. Dette er modellen Bluemotion. (Bilde: Clearaudio)
Slank og lekker lydprojektor med tilhørende subwoofer fra Denon. "Lydplanken" bruker veggene i et rom for å etterligne surroundlyd. (Bilde: Denon)
ULTRALETT: Koss PROAA leveres i lekker titanium-utførelse. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
LYSER: Dynaudio dropper svart, og satser på høyttalere i trefinish. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Kun 13 centimeter bred høyttaler i kirsebærtre fra danske System Audio. (Bilde: System Audio)
IKKE SVART BOKS: Bowers & Wilkins' lekkerbisken av en subwoofer. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
LUFTSKIP: Bowers & Wilkins er nå klare med iPod-anlegget Zeppelin. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Det danske firmaet Podspeakers satser på oval design. Dette er subwooferen The Ball, som ble lansert på årets CES-messe i Las Vegas. (Bilde: Podspeakers)
SPESIELLE: Infinitys Cascade-høyttalere (Model Twelve) - enten liker du dem eller så hater du dem. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Surroundforsterkeren SPA21 fra svenske Primare har få overflødige elemeter og leveres i børstet stål. (Bilde: Primare)
PÅ ØRET: Siste skrik innen hodetelefondesign er trematerialer, som i disse fra Denon. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Slingbox fra Slingmedia i frekk, rød utførelse lar deg se dine hjemlige TV-kanaler på PC-en - hvor enn du er i verden. (Bilde: Slingmedia)
HENG PÅ VEGGEN: Philips har hatt suksess med sine stilrene streaminganlegg for digital musikk. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
SNURRER: Vinylen er tilbake for fullt. Og nå er det platespillere av akryl det handler om. Dette er en påkostet modell fra Marantz. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
FLATT: Glem de svarte og grå monsterne vi tidligere fylte stua med. Tyske Loewe er blant flere som leverer slanke linjer med feminint snitt. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
TO TÅRN: Svære lydtårn har lav konefaktor. Disse høyttalerne fra Canton er mer innredningsvennlige. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Vi kommer ikke utenom gode, gamle Bang & Olufsen. De siste årene har de ikke imponert på designfronten, men klassikeren BeoSound 9000 er fortsatt stilig. (Bilde: Bang & Olufsen)

BILDESERIE: Lyd for øynene

Hvor er møblene? Slik reagerte enkelte av dem som kom inn i hjemmet til en lydinteressert herre (som oftest var herrer, folkens) på 80-tallet.

Svart som natta

Svære høyttalertårn rakk nesten opp til taket og tok opp all mulig tumleplass i stua. Dansing og damer var det lite plass til.

Alt var svart den gangen. Høyttalerne ruvet ravnsvart over flere hyllemetere med firkantete forsterkere, tuner, platespiller og kanskje også det aller siste, en CD-spiller.

Alt hadde dommedagsfargen.

For på den tida var det lite snakk om lydutstyr som skulle komplementere hel- og halvminimalistiske leiligheter i lys, skandinavisk stil.

Feminin touch

I dag, derimot, blir det tidligere skjellsordet 'design' også brukt i Hi-fi-bransjen. Produsentene har langt om lenge fått med seg at folk faktisk bryr seg om hvordan det ser ut hjemme.

De har også registrert Apples iPod-under, hvor god design er en viktig suksessfaktor.

Markedsundersøkelsene har dessuten fortalt dem at damene ikke må glemmes. Damene bor som regel også der utstyret skal stå. Og de har en lei tendens til å grine på nesen av store, stygge lydbokser.

Nå er lyddingsene blitt møbler.