INDUSTRI

Bergen Group overfører byggekontrakt til Kleven

Bygger seg i stedet opp på offshoreservice.

To på vei: Volstad Maritime får de to offshore konstruksjonsskipene med ST 259 COCV design levert i slutten av 2014 og begynnelsen av 2015 fra Kleven og ikke Bergen Group.
To på vei: Volstad Maritime får de to offshore konstruksjonsskipene med ST 259 COCV design levert i slutten av 2014 og begynnelsen av 2015 fra Kleven og ikke Bergen Group. Bilde: Skipsteknisk
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
7. mars 2014 - 12:13

Ålesund-rederiet Volstad Maritime kontraherte to konstruksjonsskip fra Bergen Group i 2012. Skrogene er nå under bygging i Romania. Men de kommer aldri til Bergen Group Fosen, slik det var ment.

- Vi har bestemt oss for å gå raskere ut av skipsbygging for å frigjøre arbeidskapital til å bygge oss opp på offshoreservice, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Risnes.

Myk overgang

I tett dialog med Volstad og Kleven, er en avtale om overføring av nybyggingskontraktene på de to konstruksjonsskipene overført til Klevens verft Myklebust.  Underleverandører til de to skipene vil nå forholde seg til Kleven.

- Vi regner med at det går uproblematisk, de fleste har erfaring med å levere til Kleven også. Vi vil ha noen av våre folk hos Kleven for å sikre en smidig overføring av kontraktene, sier Risnes.

Maritim vekst på Sør-Vestlandet: «For snart tre år siden ble en snedig plan lagt»

Ålesund-design

Skipene bygges med Skipsteknisk’ design ST 259 CD.

Fartøyene blir 127 meter lange og 25 meter brede og har sengeplass til 140. Skipene kan brukes både til konstruksjonsoppdrag, ROV-operasjoner og inspeksjon.

Levering fra Kleven-verftet Myklebust i Gursken blir henholdsvis i desember 2014 og andre kvartal 2015.

Kontraktssummen var i 2012 ca. 750 millioner kroner per skip. Det er ikke oppgitt kontraktsverdi for Kleven.

Skrogene taues fra Deawoo-verftet i Romania i andre og fjerde kvartal  i år.

Ukraina-uvisshet

Bergen Group har inngått avtale med et London-basert selskap med ukrainsk eier om å overta aksjemajoriteten i skipsbyggingsdelen til Bergen Group innen utgangen av mars i år.

Konsernsjef Asle Solheim i Bergen Group har i en børsmelding understreket at salget av de to prosjektene til Kleven ikke får noen konsekvenser i forhold til etableringen av NorYards As der det internasjonale selskapet Calexco S.a.r.l. kommer inn som hovedeier.

Les også: Nå skal også Superspeed-fergen over på strøm

Bygger opp

- Transaksjonen med Calexco forventes sluttført innen utganger av 1. kvartal i år som tidligere annonsert. Det nye selskapet NorYards AS er allerede godt i gang med å bygge opp en meget kompetent ledelse som står klar til å videreføre Bergen Group Fosen og Bergen Group BMV under nytt navn og med ny hovedeier, sier Solheim.

Johannes D. Neteland, tidligere konsernsjef i  TTS, er ansatt som konsernsjef for NorYards AS med virkning fra 1. mars i 2014, foreløpig for et halvt år.

Selger seg ned

Risnes legger til at avtalen med den ukrainske partneren ikke omfatter allerede inngåtte kontrakter. NorYards vil starte med så å si blanke ark.

Ifølge tidligere annonserte planer vil Calexo sitte på 51 prosent  av aksjene i NorYards, men vil i løpet av to år være 100 prosent eier.

Uroen i Ukraina får ingen direkte innvirkning på etableringen av NorYards. Samarbeidet med det ukrainske verftet som vil inngå i NorYards kan bli forstyrret av konflikten i Ukraina. Verftet ligger på Krim ved byen Kerch, rett overfor Russland.

- Målet er tett samarbeid mellom de norske verftene og det ukrainske. Det kan bli  noen forsinkelser i det samarbeidet, sier Risnes.

NorYards AS vil ved overtagelsen inngå serviceavtale med Bergen Group om å sluttføre de to pågående utrustningsoppdragene som skal ferdigstilles i løpet av våren og sommeren 2014. Dette gjelder et ankerhåndteringsskip på Fosen og et konstruksjonsfartøy på BMV.

Raskere ut

Konsernsjef Asle Solheim sier at salget av de to Volstad-prosjektene er et resultat av de strategiske valgene som ble gjort i fjor sommer da styret gikk inn for å redusere konsernets eksponering i skipsbyggingsindustrien- og på sikt å selge seg helt ut av nybyggingsaktiviteten.

Les også:

Ulstein-datter bestiller av seg selv

Offshoreskipenes far får hederspris

LNG-produsentene dypt uenige om totaktsmotorer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.