Kihlåsen-radaren er en del av Avinors utbyggingsprogram NORAP, som skal bestå av 10 nye radarer i løpet av de fire neste år. Her er Stein Berglund (t.v), prosjektleder for Avinors radarprogram, og konsernsjef Sverre Quale i Avinor i tårnet på Torp flyplass i dag. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Slik blir det nye radardekningskartet for Sør-Norge når den nye Kihlås-radaren blir operativ. (Bilde: Avinor)
I TÅRNET PÅ TORP: Stein Berglund (t.v), prosjektleder for Avinors radarprogram, og konsernsjef Sverre Quale i Avinor håper å ha den nye radaren for Oslofjordområdet operativ neste sommer. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Bedre flyradar - bedre for miljøet

NORAP

  • Ble vedtatt av styret i Avinor 20.juni 2006 og skal etter planen være ferdig innen utgangen av 2012.
  • Ti nye radarer skal bygges til en samlet pris på 389 millioner kroner.
  • Radarene settes opp på Heidrun, Ekofisk, Rogaland/Urdalsnipa, Varanger/Kirkenes - Bugøynesfjell, Alta/Hammerfest - Vardfjell, Bardufoss/Andsfjell, Andøya/Røyken, Ørland/Kopparen, Flesland/Pyttane og Oslofjord/Kihlås
  • Radarutstyret av typen MSSR (Monopulse Secondary Surveillance Radar) leveres av britiske Raytheon Systems Ltd
  • Kihlåsradaren koster 34 millioner kroner totalt, og entreprenøren TKS-Bygg AS starter byggingen nå i mars.

Torp: Den nye radaren i Kihlåsen i Stokke i Vestfold skal geleide flyene til og fra Sandefjord lufthavn Torp, Moss lufthavn Rygge og Oslo lufthavn Gardermoen.

- Dette gir oss både ytterligere styrket sikkerhet i lufta og mindre utslipp, sier konsernsjef Sverre Quale i Avinor til TU.no.

Grønne landinger

Quale påpeker at bedre radardekning gir bedre mulighet til mer effektive flygninger med mindre ventetid i lufta og dermed mindre drivstofforbruk.

- Flere fly kan fly mer direkte fra A til B og gjennomføre det vi kaller "grønne landinger". I dag har vi bare radaren på Haukåsen nord for Oslo, og det er ikke tilstrekkelig. Kapasiteten er allerede sprengt og vel så det i rushtidene morgen og ettermiddag, sier Quale.

Eksplosiv vekst

Gardermoen betjente hele 19 millioner passasjerer i 2007. Ifølge Avinors siste tall øker trafikken over OSL med ti prosent så langt i år. Dermed kan passasjertallet for 2008 passere 21 millioner.

- Veksten er voldsom, mener Avinor-sjefen.

Tidligere i år presenterte Avinor og resten av aktørene i norsk luftfart rapporten «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart» .

Les også:

- Her viser vi til at luftfarten er samfunnsmessig meget lønnsom for Norge. Men samtidig må vi ta inn over oss miljøkonsekvensene denne trafikken har. Derfor er det gledelig at denne radaren vil bidra til å nå målet om nullvekst i utslippene fram mot 2020, sier Quale.

Full dekning innen fem år

Kihlåsen-radaren er en del av Avinors utbyggingsprogram NORAP. Ti nye radarer skal innen utgangen av 2012 gi full radardekning i fastlandsnorge og bedret dekning offshore.

Les også: Sikrere å fly offshore

Oslo Kontrollsentral og flyplassene rundt Oslofjorden benytter i all hovedsak Haukåsen-radaren som ble satt opp i 1968 og fornyet i 1992-1994. Dersom den faller ut, blir konsekvensene store.

Fornøyd på Torp

Den nye radaren vil både fungere som reserveløsning for denne og som primærradar ved at den samtidig gir bedre dekning i luftrommet sør for hovedstaden.

- Det er all grunn til å være imponert over driftssikkerheten til Haukåsen, men det er på høy tid at vi får den nye radaren på plass. Jeg er glad for at Avinor prioriterer denne og får den operativ allerede neste år. Det har mye å si for oss, sier flyplassdirektør Alf-Rediar Fjeld ved Sandefjord lufthavn Torp.

Varde-radar

Prosektleder for radarprogrammet, Stein Berglund, forteller at Kihlåsen var den nest beste plasseringen blant 28 alternativer for den nye radaren. Førstevalget var Hjertås i Sandefjord, men dette måtte forkastes av hensyn til kulturminne- og rekreasjonsinteresser. Da trådte Stokke kommune til og godtok Kihlåsen.

Her blir den vardelignende radaren liggende noe lavere i terrenget, men det blir likevel full dekning ned til rullebanene på Torp og Rygge.

- Alle synes kanskje ikke at radaren blir veldig flott å se på, men vi har prøvd å ta hensyn til omgivelsene så mye det lar seg gjøre, sier Berglund som håper å ha det første signalet på lufta neste sommer.