Tre nye offshore-radarer skal gjøre helikoptertrafikken til og fra plattformene tryggere. (Bilde: Harald Pettersen/StatoilHydro)
Tre nye offshore-radarer skal gjøre helikoptertrafikken til og fra plattformene tryggere. (Bilde: Harald Pettersen/StatoilHydro)

Sikrere å fly offshore

Radarprogrammet NORAP

  • Ble vedtatt av styret i Avinor i 2006, og skal etter planen være ferdig ved utgangen av 2012.
  • Avinor skal bygge ti nye radarer i Norge med en total investeringsramme på 389 millioner kroner.
  • Målet er både å oppnå sikkerhetsmessige gevinster og en mer effektiv trafikkavvikling.
  • For å innføre kontrollert luftrom offshore, skal det settes opp radarer på Heidrun, Ekofisk og på land i Rogaland/Urdalsnipa.
  • I løpet av de neste fem årene skal det i tillegg bygges radarer i Varanger/Kirkenes – Bugøynesfjell, Alta/Hammerfest – Vardfjell, Bardufoss/Andsfjell, Andøya/Røyken, Ørland/Kopparen, Flesland/Førdesveten, Oslofjord/Kihlås.

I første omgang skal det bygges radar på Heidrun-plattformen, slik at Haltenbanken blir et kontrollert luftrom.

Tre offshoreradarer

– Denne radaren vil gjøre transporten til og fra plattformene sikrere i et område som benyttes både til sivil helikoptertransport og militære øvelser, sier Stein Berglund i Avinor.

Han er prosjektleder for Norwegian Radar Programme (NORAP) som de kommende fem årene skal installere ti nye radarer og sørge for full radardekning i hele landet.

Radarbygget på Heidrun er et samarbeid mellom Avinor og StatoilHydro, og prosjektet ble presentert hos entreprenøren Aker Reinertsen i Orkanger onsdag denne uka.

I tillegg skal Avinor sette opp to nye radarer på fastlandet i Rogaland og på Ekofisk-feltet i samarbeid med ConocoPhillips.





Alvorlige hendelser

Hvert år fraktes nærmere en halv million passasjerer med helikopter mellom Stavanger, Bergen og Kristiansund og plattformene.

– Opp gjennom årene har det dessverre vært flere alvorlige hendelser knyttet til helikoptertransport til plattformene. Disse kunne vært avverget dersom vi hadde hatt kontrollert luftrom i områdene. Vi er derfor glade for at vi nå i samarbeid med oljeselskapene skal få dette på plass, sier Berglund.

To alvorlige hendelser som viser radarens berettigelse var en nærpassering mellom helikopter og to F-16-jagere i ukontrollert luftrom i 2004, mens to helikoptre var nær ved å kollidere i ukontrollert luftrom i 2002.





Stor sikkerhetsgevinst

Verst gikk det 8. september 1997. Norne-ulykken kostet tolv mennesker livet, og etter Luftfartstilsynets vurdering ble redningssøkene vanskeliggjort av at helikopteret var utenfor radardekning da ulykken skjedde. Da startet letingen etter mulige overlevende på feil sted.

I tillegg anslår en Sintef-rapport fra 2000 at risikoen for å kollidere i lufta reduseres med cirka 40 prosent ved å innføre kontrollert luftrom. Sikkerhetsgevinstene for helikoptertrafikken er altså rimelig klare.

Heidrun-radaren skal skipes ut senere i høst med tekniske og operative testperioder i 2008 før den settes i operativ prøvedrift i desember neste år.