Næringen trenger nytt overlevelsesutstyr for kaldere farvann, mener Ketil Karlsen, Industri Energi. (Bilde: Atle Espen Helgesen)

Barentshavet utfordrer næringen

Industri Energi sier seg foreløpig fornøyd med dagens vilkår for opptrapping av aktiviteter i Barentshavet. Det nylig annonserte funnet på Skrugard vekker liv i debatten rundt de menneskelige aspektene av å arbeide i polare strøk.

Tidligere har fagforeningen påpekt for dårlige livdrakter, som ikke tåler de temperaturer og værforhold som finnes i det høye nord.

OD om Statoils letesuksess: <br/> – Forventer flere brønner

Flere værsoner

– Det drives en del testing av livdrakter, og man har funnet ut at de tilfredsstiller kravene. Men det skal også utvikles en spesiell type undertøy som skal gi full beskyttelse, noe SINTEF jobber med, sier fagsjef for HMS i Industri Energi, Ketil Karlsen, til Teknisk Ukeblad.

Barentshavet er delt inn i flere værsoner, og Karlsen sier overlevingsdraktene er beregnet på de isfrie sonene.

Ønsker ikke redningshelikoptere med våpen

To helikoptre

– Når alt er på plass for de isfrie sonene skal vi se på de områdene som har is, lengre øst og nord. Da må vi finne andre løsninger, sier Karlsen.

Dersom en rigg befinner seg i områder med is, vil ikke dagens utstyr fungere.

– Det er positivt at det tidligere omstridte området nå blir åpnet for virksomhet, men det gir også en del utfordringer på beredskapssiden. Det er enorme avstander, og vi vurderer å anbefale at bransjen bør ha to enheter ved boring av brønner. Det var slik det opprinnelig var i Barentshavet, siden det var såpass langt ut i havgapet at man bør ha to landingsalternativer for helikoptre, sier Karlsen.

Les også: Stort olje- og gassfunn for Statoil

Nye vilkår

Industri Energi har sagt at det ikke er noe større risiko å drive petroleumsvirksomhet i nordområdene enn andre steder. Karlsen påpeker at det ikke betyr at vilkårene vil være de samme.

– De nærmeste to årene klarer vi oss med dagens utstyr og teknologi. Hvis vi åpner for virksomhet rundt Jan Mayen, eller går langt vest eller nord, vil for eksempel flytiden være så ekstrem at man må tenke på hvordan en skal få folk i land hvis det skulle oppstå en skade eller sykdom, sier han.

Samarbeid om olje og is

Samarbeid

IE har et pågående prosjektsamarbeid med russisk fagbevegelse om petroleumsutvinning i arktiske strøk.

– Vi mener de løsningene en eventuelt kommer frem til også skal gi uttelling for Russland. Vi har også hatt kontakt med canadisk fagbevegelse om samarbeid, sier Karlsen.

Ola Borten Moe: Endrer navnepolitikken for sokkelen

Les også: