Selv om de fleste nybiler leveres med DAB-radio, er det fremdeles bare én av fem biler i Norge som er klare for slukking av FM-nettet. (Bilde: Digitalradio Norge AS)
Denne DAB-adapteren kobles til bilen gjennom en USB-port. (Bilde: Digitalradio Norge)

DAB I BIL

Bare én av fire biler har DAB-radio

Men andelen øker raskt.

Som en del av den løpende digitalradioundersøkelsen har TNS Gallup på vegne av Digitalradio Norge spurt rundt 1000 respondenter om digitale radiolyttevaner.

Undersøkelsen viser hvordan det står til med den digitale radiolyttingen her i landet, og danner grunnlaget for om vi kan skru av FM om to år, eller som vi skal vente i fire år.

Tallene peker på at alle kriterier for slukking, som Stortinget har satt som vilkår, er oppfylt og vel så det.

Til sammen var det nesten 2,2 millioner DAB-radioer i Norge ved årsskiftet. Av disse var 526.000 montert i bil og av disse igjen var hele 69 prosent originalmontert. I fjor ble det omsatt 720.000 DAB-mottakere.

Les også: Slik får du DAB+ i bilen

Flere digitalbiler

I den siste undersøkelsen fra desember og januar ble det også spurt om bilen. Av nye biler leveres nå 63 prosent med DAB-radio og tallet øker raskt. For eksempel hadde Subaru ingen modeller med DAB for et år siden. Nå leveres alle med dette som standard.

Utfordringen for Kulturdepartementet er de eldre bilene. Det er ennå rundt et par millioner av disse som ikke har annet enn FM-radio. For å få DAB-dekning må de enten skifte ut hele radioen, eller montere en adapter.

Men utviklingen går raskt. For to år siden hadde bare 6 prosent av alle biler DAB-radio. Nå er tallet 20 prosent.

Markedet er altså formidabelt. Selv om det skrotes over 100.000 biler årlig er det et betydelig ettermarked for adaptere.

Les også: For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.

Hvem skal gjøre jobben?

I undersøkelsen er folk som ikke har DAB-radio spurt om hvordan de har tenkt å få montert en. Hele 42 prosent svarer at de foretrekker å gjøre jobben selv. De ser ikke det store problemet med dette, eller å få den koblet til en antenne. Som oftest klistres denne på siden av frontruta.

34 prosent foretrekker at jobben gjøres av merkeverkstedet, mens 17 prosent gjerne gir jobben til et annet verksted.

Les også: Ny norsk superbrikke: – Vi i Norge kan ligge foran når vi vil

Ikke med det første

Litt over halvparten av de spurte har ingen hast med å få jobben gjort. De vil drøye med å digitalisere radiomottaket i bilen til FM-nettet skrus av. 16 prosent har tenkt å vente med DAB til de kjøper ny bil, mens 14 prosent sitter på gjerde og venter på et godt tilbud.

4 prosent svarer at de venter til det blir enkelt å få tak i en adapter. Om det blir mye enklere enn i dag, hvor man kan kjøpe slike over alt, er vel tvilsomt.

– Dette betyr at det er ikke noe å tjene på å utsette FM-slukkingen. Det at så mange velger å utsette har vi sett før. Da vi slukket analog TV hadde 40 prosent ikke anskaffet dekoder og antenne tre måneder før det skjedde. I det vi slukket hadde fremdeles 30 prosent ikke anskaffet utstyret, men da gikk det fort. Svært mange sier jo selv i undersøkelsen at de vil utsette dette bilmonteringen, sier daglig leder i Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark.

Les også: Ericsson: Slik skal 5G endre verden

Tunnelene

Det er Statens Vegvesen som har ansvar for dekningen i tunnelene. Her har det ikke gått like kjapt med utbyggingen. Men de har lovet at alle tunneler som har FM i dag skal få DAB-dekning innen slukking.

I dag det 40 tunneler som har dekning og rundt 230 til skal få dekning innen 2017. 21 nye tunneler er utlyst på Østlandet og blir bygget ut i vår og sommer. 100 til skal utlyses i løpet av våren og skal være ferdig før neste sommer. De siste 100 skal være klare innen 2017. Alle tunnelene vil få såkalt innsnakk. Det betyr at uansett hvilken kanal man lytter på kan Vegvesenet gi beskjeder til bilistene i den enkelte tunnel.

Les også: Vilkår oppfylt for stenging av FM-nettene

Jobber videre

— Nkom har gjort beregninger og målinger på DAB-nettene for å avgjøre hvordan det står til med den nasjonale dekningen. De har funnet ut at dekningen oppfyller kravet myndighetene har satt for å kunne slukke FM. Dekningen på DAB er minst like god som på FM stereo. NRKs DAB-nett dekker 99,5 prosent av befolkningen, sier seksjonssjef for kringkasting og faste tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Bjarte Sørhus.

– De kommersielle kanalene på DAB har over 90 prosent dekning. Fordelen med DAB er at man får alle NRK sine kanaler med 99,5 prosent dekning. På FM er det bare P1 som kan skilte med en slik dekningsprosent. Samlet for europaveier, riksveier, fylkesveier og kommunale veier har vi beregnet veidekningen til 93,2 prosent på DAB. Det er litt mindre enn Norkring sine tall som viser 96,5 prosent.

Forskjellen antas å skyldes ulike beregningsverktøy og beregningsmetoder. For P1 på FM er veidekningen beregnet til 89,3 prosent, ifølge seksjonssjefen.

Han peker på at riktig installasjon av DAB-antenner i bil er svært viktig. Noen bilister monterer antennen feil i frontruta. De monterer den horisontalt og ikke vertikalt, og det kan ha stor påvirkning på radiomottaket.

Les også:

Denne sørger for ny elbilrekord

Derfor er Tesla Model X så forsinket  

Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde